AIMP dla cyfrowych kopii z rowka winylu

Informacje o projekcie AIMP
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 111
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34
Lokalizacja: Sopot, Stockholm
Kontakt:
64 bitowy program dla zgrania winyli ze studyjnym standardem

Post autor: BienSoundPC » 03 wrz 2021, 06:46

Obrazek
Bezpłatny GoldWave to rozbudowane, a jednocześnie proste narzędzie do edycji dźwięku.https://www.goldwave.com/

Wikipedia w j.pol. nie rozpieszcza z informacją na jego temat. Wstawiono bardzo ogólną informację. Natomiast w języku Szekspira jest dość obszernie i już na wstępie bardzo konkretnie podano https://en.wikipedia.org/wiki/GoldWave
GoldWave is a commercial digital audio editing software product developed by GoldWave Inc, first released to the public in April 1993.
W witrynie producenta podana jest cena 19 dolarów, ale jednocześnie udostępniony jest do testów, co pozwala bez problemu zgrać winyl ze studyjnym standardem 48 kHz.

Obrazek

Wygląd tego kanadyjskiego programu z domyślnym ustawieniem nie wzbudzi chyba zaufania u wielu osób. To najsłabsza strona GoldWave. Niedoświadczonemu użytkownikowi trudno jest dobrać sobie wygląd, który zapewni psychiczny komfort pracy.

Obrazek

Muzykę z winylu można zgrać z pomocą tradycyjnego wzmacniacza z analogową korekcją RIAA. Warto jednak skorzystać z potencjału GoldWave i najpierw zgrać z dobrej klasy wzmacniaczem mikrofonowym, a następnie "przefiltrować" zgodnie ze standardem RIAA.

Obrazek

Podczas edycji zgranego liniowo sygnału wystarczy wybrać w menu "Efect", a z niego "Filter" i później "Equalizer", by w pojawiającym się okienku dialogowym wybrać gotowe ustawienie RIAA i zatwierdzić rozpoczęcie procesu. Precyzja z jaką zostanie wykonane "dekodowanie" zależy od jakości cyfrowego zapisu. W GoldWave można ustawić jakość przetwarzania A/D podczas zgrywania.

Obrazek

Wciśnięcie F11 w GoldWave otwiera okno dialogowe "Control Properties". Tu po otwarciu zakładki "Device" można w bloku "Record" wybrać stosowne parametry. Korzystając z funkcji "Test" można je precyzyjnie dopasować, ale ustawienie "Shared" zapewnia zazwyczaj optymalne możliwości. Najbardziej stabilny proces przetwarzania A/D zapewnia zapis nagrania z takimi samymi parametrami. Bardziej precyzyjną pracę z korektą RIAA może zapewnić zapis z wyższymi parametrami, ale te niuanse są już trudne do usłyszenia. W ustawieniach widać na obrazku, że wybrany został domyślny mikrofon i chodzi o wzmacniacz w PC, który nie zapewnia dobrej jakości dla liniowego nagrywania z winyli.

Lepsze wzmacniacze mikrofonowe są w magnetofonach kasetowych z najwyższej półki,

Przydatność kaset ewidentnie teraz zmalała, ale z wejścia mikrofonowego w dobrej klasy decku można nadal skorzystać. Problemem może być jedynie, że najczęściej wymaga to jeszcze zmiany na kablu z gramofonu dwóch wtyków chinch na dwa mono jack 1/4 cala. Podłączenie PC z magnetofonem wymaga już tylko standardowego kabelka z jednym stereo jack 1/8 cala na 2 x chinch.

Obrazek

Tak było z np z Sony EL-7, który na większe kasety, gdzie taśma przesuwa się dwukrotnie szybciej i jest szersza, jak w domowych magnetofonach szpulowych. Jest tu także dobrej klasy wzmacniacz mikrofonowy i na dodatek można optymalnie skalibrować sygnał do cyfrowego zapisu na twardy dysk. Konstrukcja jest również wyjątkowo przyjazna dla zamiany miejscami wejść mikrofonowych i liniowych. Praktyczniejsze stało się przez to korzystanie z wejść mikrofonowych przez gniazda chinch z tyłu. W efekcie tego na froncie w gnieździe jack są liniowe. Wyjścia pozostały niezmienione i słuchawkowe jest oryginalnie na froncie. Pozwala to podczas zgrywania winyli korzystać z dobrej klasy słuchawek, które zostają rzetelnie wysterowane.

BienSoundPC
Specjalista
Posty: 111
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34
Lokalizacja: Sopot, Stockholm
Kontakt:
ADC z profesjonalnym wzmacniaczem mikrofonowym

Post autor: BienSoundPC » 21 paź 2021, 07:21

Pomaga zgrać bez korekcji RIAA muzykę zapisaną w rowku płyty.

Obrazek

Jednoczesne korzystanie z komputera osobistego i gramofonu, by zgrać muzykę z płyt winylowych wymaga nieco więcej koncentracji. Niezależny interfejs audio może być tu pomocny. Ważne jest, by miał 2 wejścia mikrofonowe dobrej klasy. Wskaźnikiem może być zasilanie phantom 48 V, które nie jest potrzebne przy zgrywaniu płyt, ale stosowane dla mikrofonów lepszej klasy, a to określa dla jakiej jakości producent oferuje dane urządzenie.

Obrazek

NATIVE INSTRUMENTS KOMPLETE AUDIO 2 w promocyjnej cenie 487 zł https://sound.pl/pl/p/Native-Instrument ... udio/1181
Interfejs oparty jest o nowe przetworniki i oferują doskonałą jakość 192 kHz/24 bit przy zachowaniu bardzo atrakcyjnej ceny. Komplete Audio 2 wyposażony jest w dwa wejścia combi-XLR/jack i doskonale sprawdzi się w produkcji muzycznej i rejestracji wysokiej jakości nagrań stereo.
Z tym urządzeniem warto jest zgrać muzykę z próbkowaniem 16 bit przy częstotliwości 192 kHz i zapisać w całkowicie bezstratnym formacie wav, by nagranie z tak wysoką rozdzielczością poddać cyfrowej korekcji RIAA, a po tym zapisać już zgodnie z indywidualnymi preferencjami dla użytkowania.

Obrazek

AIMP radzi sobie świetnie z odtwarzaniem muzyki z różnych formatów, ale najbardziej wymagający mogą się delektować wav 16/192 na Audiophile PC Music Serwer - z optymalnym oversamplingem do 32 bitów https://sites.google.com/site/audiofilpc/home

Obrazek

AIMP pozwala także skorzystać przy odtwarzaniu muzyki z nowej konfiguracji suround od Microsoft viewtopic.php?f=2&t=39339


ODPOWIEDZ