AIMP z nowym surround w Windows

Informacje o projekcie AIMP
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP z nowym surround w Windows

Post autor: BienSoundPC »

AIMP świetnie się sprawdza przy odtwarzaniu muzyki z najnowszą konfiguracją dla 4 głośników hi-fi

Windows ma od pewnego już czasu dodatkową opcję z dźwiękiem przestrzennym.
Obrazek

Odtwarzanie muzyki wypada świetnie z ustawieniem WASAPI w AIMP

Obrazek

W AIMP trzeba włączyć także opcję "przekształcenie", ale nie wybierając żadnej z podpowiadanych konfiguracji

Można wówczas delektować się nagraniami:
  • stereofonicznymi
  • kwadrofonicznymi SQ i SQ
  • w formacie 5.1 dla DVD

Sczególnie przdatne jest przy odtwarzaniu płyt CD, które są z nagraniami z koncertów na żywo i załączane zostają z DVD. Takie nagrania zrobione były w formacie 5.1 i następnie są remiksowane do 2 kanałów. Z DVD można również wyodrębić sobie dżwięk w oryginalnym formacie, ze studyjnym próbkowaniem 48 kHz.

Nowa konfiguracja surround w Windows dla 4 głosników dostępna jest m. in. dla urządzeń podłączanych do PC przez HDMI oraz dla najpularniejszego procesora dźwięku na płyatch głównych.

Obrazek

W tym celu procesor Realtek musi pracować z systemowym sterownikiem Microsoft. Komputer musi być również fabrycznie przystosowany do pracy z dźwiękiem wielokanałowym. Większosć laptopów nie ma takiej możliwości, a jest z całą pewnościa w PC, który ma 6 gniazd dla minijack.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Atrakcje nowojorskiej Metropolitan Opera i nowa konfiguracja surround

Post autor: BienSoundPC »

4 głośniki hi-fi dają w domu nowy wymiar dla muzyki z bezpłatnych transmisji ze sceny opery w Nowym Jorku

Obrazek

The Met, jak ją nazywają Nowojorczycy, udostępnia w czasie pandemii każdego dnia bezpłatnie w Internecie wydarzenia, które były wcześniej w ofercie Multikina. Wystarczy tylko otworzyć ich stronę i kliknąć tam WACH NOW, by uruchomić transmisję. https://www.metopera.org/

Korzystając w tym celu z telewizora z dostępem do internetu możemy podelektować się scenografią itd, ale muzyka odtwarzana z głosników odbiornika nie sprawi nam już takiej radości. Starsze telewizory miały wyjście, z którego można analogowo podłączyć fonię do zestawu hi-fi. Nowe mają często tylko cyfrowe wyjścia, co sprawdza się dla podłączenia z domowymi zestawami kina domowego, ale te nie zawsze mają dostatecznie dobre głośniki dla otworzenia muzyki z najwyższej półki.

Korzystając z PC można sobie lepiej z tym poradzić.

Telewizor służy wówczas jako monitor i muzykę można odtwarzać z zestawem hi-fi. Sterofoniczne odtwarzanie będzie już przyjemnością. Dodatkowo warto jest odtworzyć stronę The Met z przeglądarką Pale Moon, w której domyślny dla strumenia ustawiony jest program AIMP, a ten dla pracy z WASAPI (Windows Audio Session Application Programming Interface) i nadpróbkowaniem 192kHz/32bity, czyli jak w domowym odtwarzaczu CD.

Obrazek
Jeszcze większą przyjemność może sprawić nam drogi zestaw dla wielokanałowego odtwarzania w formacie 5.1, który ma głośniki hi-fi, ale jest to spore wyzwanie. Pomijając nawet kwestię kosztów i opłacalności tej inwestycji pozostaje jeszcze problem rozmieszczenia takiej ilości glośników hi-fi. To własnie powoduje, że w ofertach kina domowego konieczny jest dalekoidący kopromis z głośnikami.

Bardziej praktycznie jest zredukowanie ilość głośników. Można wówczas zainwestować w ich lepszą jakość i użyć tylko 4 głośniki, które mają mniejsze przekłamanie. Powielanie większych przekłamań z 6 głośników nie jest dobrą receptą przy odtwarzaniu muzyki. Przydaje się to, by wygenerować imponujące efekty dźwiękowe w grach, czy nawet z filmów. Tą logikę rozszerzono w formacie 7.1 do aż 8 punktów powielających przekłamania, co niewiele wniosło dla odtwarzania muzyki w domu.

Obrazek

Oferta Multikina z odtwarzaniem nagrań The Met w salonach kinowych stała się atrakcyjna, bo instalacje wykonywane są tam przez ekspertów całkowicie indywidualnie i pod ścisłą kontrolą zgodności z THX. https://pl.wikipedia.org/wiki/THX
THX – system certyfikacji sprzętu i instalacji reprodukujących dźwięk i obraz stworzony w 1982 roku przez Thomlinsona Holmana pod egidą firmy Lucasfilm. System ten precyzyjnie standaryzuje warunki projekcji i odsłuchu kinowego, a jego celem jest wierność reprodukowanego dźwięku i obrazu w salach oznaczonych znakiem THX. Holman postanowił opracować standard podczas przygotowywania ścieżki dźwiękowej do filmu Gwiezdne wojny: część VI - Powrót Jedi, by była odtwarzana w kinach tak samo, jak w sali zgraniowej. Do certyfikacji dźwięku używa się tak zwanej Deep Note.
Nie zaszkodzi przypomnieć tu genezę odtwarzania wielokanałowego: https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi ... a%C5%82owy
Pierwsze udokumentowane wykorzystanie dźwięku wielokanałowego miało miejsce w roku 1940 podczas projekcji animowanego filmu Disneya – Fantazja. Stworzony na tę okazję system Fantasound składał się z trzech ścieżek dźwiękowych, które były rozprzestrzeniane w sali za pomocą 54 głośników.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Audiophile Music Server PC i kwadrofonia QS/SQ odtwarzana z AIMP

Post autor: BienSoundPC »

Analogowe nagrania 4 kanałowe są dziś unikalne i warto je odtwarzać w domu z cyfrowej kopii na twardym dysku oraz skorzystać z potencjału PC

Obrazek

Archiwizowanie i odtwarzanie muzyki z PC, czyli z nowoczesnym magnetofonem dla domowego zestawu Hi-Fi https://sites.google.com/site/audiofilp ... nie-muzyki

Obrazek

Audiofilski Serwer Muzyki to PC przystosowany na potrzeby właścicieli kolekcji atrakcyjnych nagrań i dobrego sprzętu do odtwarzania, by mogli w pełni relaksować się muzyką. https://sites.google.com/site/audiofilpc/home

AIMP świetnie się tu sprawdza zarówno z najnowszą konfiguracją surroud Windows, jak i tą tradycyjną dla kwadrofonii. Więcej informacji w tym temacie dostępne jest na stronie http://soundpc.art.pl/4ch/

Obrazek

Puryści mogą oczywiście stereofonicznie podłączyć np analogowy dekoder Sanusi QS-1

Obrazek
lub zainwestować we współczesny dekodera SQ, który powstał kilka lat temu w Polsce

Obrazek

i mają także ortodoksyjną konfigurację kwadrofoniczną z Realtek

Obrazek

oraz podobne możliwości ze starszymi procesorami dźwięku.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Apple Music Hi-Fi z Dolby Atmos chyba nie dla PC i AIMP, ale jednak ...

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek
Obrazek Jakub Świtek poinformował 8 czerwca 2021 https://myapple.pl/posts/24186-apple-mu ... z-dostepne
Od dziś w Apple Music dostępne są utwory w bezstratnej jakości dźwięku. Część z nich wspiera również dźwięk przestrzenny. Według wcześniejszych zapowiedzi Apple w serwisie ma się na początku znajdować około 20 milionów utworów Hi-Fi. Do końca roku liczba ta wzrośnie do 75 milionów. Zgodnie z obietnicą firma nie podniosła również cen po wprowadzeniu zmian.
Obrazek
Obrazek a Daniel Olszewski, 17.05.2021 https://www.pcworld.pl/news/Apple-Music ... 27624.html
Apple Music Hi-Fi ma zadebiutować już jutro razem z nowymi słuchawkami AirPods. Aplikacja Apple Music na Androida zdradza co nieco o najnowszej usłudze subskrypcyjnej. Jak wyglądać będzie rywal dla Tidal Hi-Fi?
Apple w oprogramowaniu używa stwierdzenia bezstratna jakość dźwięku. Firma zamierza strumieniować muzykę z wykorzystaniem kodeku ALAC 24-bit/192KHz.
ObrazekWcześniej można było przeczytać w notce serwisu tabletowo: https://www.tabletowo.pl/apple-music-hi ... -ios-14-6/
W kodzie pierwszej bety iOS 14.6 znaleziono informacje, które sugerują udostępnienie dźwięku w wyższej jakości subskrybentom usługi Apple Music. Wszystko wskazuje na to, że Apple pozwoli posiadaczom niektórych urządzeń słuchać muzyki w bezstratnej jakości. Funkcja ma być dostępna już wkrótce i najpewniej zostanie zapowiedziana podczas premiery nowych słuchawek AirPods.
Obrazek

Informacje w tych notkach i innych sugerują wyraźnie, że oferta jest dla konkretnych urządzeń Apple. Nagrania są jednak zapisywane w urządzeniu. Podawane jest także, że oferta ma być dostępna nawet z AppleTV i pozwala skorzystać z amplitunera.

To wskazuje na możliwość zachowania ich na twardym dysku, by odtwarzać z AIMP na PC podłączonym do 4 głośników

Obiecująco brzmi także zakończenie notki o nowej ofercie Apple https://www.apple.com/pl/newsroom/2021/ ... form-music
Of course, stereo will always exist — no one is coming in and canceling stereo, just like they didn’t cancel mono. I've got a lot of mono records in my collection, and they sound great because they were designed to be heard in mono. Music that was designed to be heard in stereo will sound incredible in stereo like it always has. But now music will find its way to a Spatial environment. It’s not about the end of anything, it’s about the beginning of something new.
Obrazek
Tom Parsons, 7.6.2021Apple spatial audio: what is it? How do you get it? https://www.whathifi.com/advice/what-is ... tial-audio
Obrazek
Basically Apple’s take on Dolby Atmos for Headphones and Sony’s PS5 3D Audio, spatial audio is designed to deliver surround sound and 3D audio via your headphones – initially your Apple AirPods Pro and AirPods Max headphones but, soon, any headphones.

The feature arrived for movies and TV shows as part of iOS 14 in September 2020, and it was released on Apple Music on 7th June at Apple's 2021 WWDC conference. During the same event, Apple announced spatial audio is being extended to tvOS for use with the new Apple TV 4K and will also be available on MacOS so you can use it with Macs powered by the company's latest M1 chip.
Apple Lossless Audio Codec pojawił się już w 2004 roku i obsługuje do 8 kanałów audio przy 16, 20, 24 i 32-bitowej precyzji z maksymalną częstotliwością próbkowania 384 kHz.Obrazek
Nagrania zapisane z ALAC mają rozszerzenie .m4a - czyli są w kontenerze MP4 (MPEG-4 Audio Layer) i pierwotnie był formatem zamkniętym, a później udostępniony na zasadach licencji Apache. Wikipedia podaje https://pl.wikipedia.org/wiki/M4A
Od 27.10.2011 M4A Apple Lossless Audio Codec (ALAC) jest dostępny jako wolne oprogramowanie.

Korzystanie ze sprzetem Apple wydaje się zawiłe https://support.apple.com/pl-pl/HT212183
Jak słuchać muzyki w formacie bezstratnym na Macu

Co jest potrzebne

Muzyki w formacie bezstratnym możesz słuchać na Macu z systemem macOS 11.4, wykorzystując:
  • Połączenie przewodowe ze słuchawkami, odbiornikami lub głośnikami
  • Wbudowane głośniki
  • Aby słuchać utworów z częstotliwością próbkowania wyższą niż 48 kHz, potrzebujesz zewnętrznego konwertera cyfrowo-analogowego.
Jak włączyć lub wyłączyć bezstratną kompresję audio
  • Otwórz aplikację Apple Music.
  • Na pasku menu wybierz kolejno opcje Muzyka > Preferencje.
  • Kliknij kartę Odtwarzanie.
  • W sekcji Jakość dźwięku zaznacz lub odznacz opcję Dźwięk Lossless, aby ją włączyć lub wyłączyć. W tym miejscu możesz też zmienić ustawienia strumieniowania i pobierania dźwięku w formacie bezstratnym.
    -Lossless dla maksymalnej rozdzielczości 24 bitów przy 48 kHz
    -Hi-Res Lossless dla maksymalnej rozdzielczości 24 bitów przy 192 kHz
Podobne procedury podane są przez producenta dla iPhon, iPad i Apple TV 4K, a PC z AIMP radzi sobie bez problemu z odtwarzaniem m4a
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

4 monitory studyjne jako referenecja dla odtwarzania muzyki w domu

Post autor: BienSoundPC »

Są to aktywne głośniki w zamkniętej obudowie z elementami koaksjalnymi SEAS - "THE ART OF SOUND PERFECTION". https://sites.google.com/site/audiowdou ... hwinx#coax

Relatywnie mały rozmiar i zamknięta obudowa bardzo ułatwia rozmieszczenia tych głośników, które są oferowane dla profesjonalnej pracy w studio nagrań. Wbudowana w nich elektronika to filtr i wzmacniacze ułatwia eleganckie podłączenie z PC. Nie potrzebne są wolnostojące wzmacniacze i grube kable głośnikowe.

Obrazek

Audio Pro Solution Coax to produkowany w Polsce aktywny monitor 2-drożny ze współosiowym elementem głośnikowym (koaksjalny), a jego optymalne wysterowanie zapewniają dwa niezależne wzmacniacze mocy. https://www.aps-company.com/pl/coax-pl/
Obrazek
Ten współosiowy element głośnikowy dla studia i domu produkowany jest w Norwegii przez Scandinavian Electro Acoustic Systems. Jego producent oferuje szeroką gamę elementów głośnikowych i przez lata wiele z nich znalazło się w legendarnych konstrukcjach hi-fi. http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=193
In the late 1920s, at the Norwegian Institute of Technology (NTH), the first Norwegian electrodynamic loudspeaker drivers were designed. Ever since, Norwegian engineers have been leading the technology race in driver design. From its founding in 1950 as a spin-off of the Norwegian radio manufacturers Radionette and Tandberg, SEAS has been dedicated to creating loudspeakers with superior sound reproduction. The company, whose name means Scandinavian Electro Acoustic Systems, has remained in the forefront of European driver manufacturers for more than 60 years. During this time, SEAS has evolved its products line - from a wide selection of standard drivers for radio and TV sets to the highly innovative customer influenced Hi-Fi drivers offered today.
Obrazek
Obrazek
W tradycyjnych konstrukcjach dźwięk z 2 elementów (nisko i wysoko tonowego) nie dociera do słuchacza w tym samym czasie. W przypadku 4 kanałów dźwięk wygenerowany zostaje aż w 8 punktach i niezgodności czasowe staja się jeszcze bardziej skomplikowane. Koaksjalny element redukuje ten problem do minimum.

Aktywne rozwiązanie zapewnia najbardziej precyzyjną pracę zwrotnicy i wzmacniaczy. Pasywna zwrotnica pracuje z sygnałem, który w znaczącym stopniu zwiększa poziom przekłamań i potrzebne są niewspółmiernie drogie podzespoły, by to ograniczyć.
Obrazek
Zamknięta obudowa nazywana jest także "nieskończoną odgrodą", a w j. ang. angielsku "infinite baffle". Używane jest dla niej także określenie "zawieszenie akustyczne", które w j. ang. brzmi "acoustic suspension". Konstrukcja pozwala uzyskać z głośnika "optymalną odpowiedź impulsową". W praktyce słuchacz odbiera to, jako "mniejsze przymulanie". Słabe strony obudowy zamkniętej można obecnie zrekompensować elektroniką, o co zadbał producent z Wrześni.

Rozwiązanie współosiowe dla domu zaoferował 30 lat temu Technics SB -RX50 https://www.radiomuseum.org/r/technics_ ... _rx50.html
Obrazek
Obrazek

a współcześnie SB C700 https://www.technics.com/pl/produkty/pr ... c700.html

Obrazek

które uznano w 2016 za najlepszą konstrukcję kompaktową https://www.panasonic.com/pl/corporate/ ... video.html
Obrazek
i przy okazji opublikowany został szerszy tekst, gdzie można przeczytać https://audio.com.pl/testy/stereo/odtwa ... 00-sb-c700
O ile więc SB-R1 jest "większym bratem" SB-C700, to za ich dalekiego przodka można uznać model SB-RX50, sprzed dokładnie 30 lat... Obejrzyjcie, a wielu bardzo się zdziwi. Już wtedy Technics był za pan brat nie tylko z płaskimi membranami (stosowanymi w wielu innych konstrukcjach, będących w pewnym okresie wręcz znakiem rozpoznawczym firmy), ale i z układami koncentrycznymi. Kto sądziłby więc, że Technics wkracza dopiero teraz na rynek z rozwiązaniem naśladującym znacznie wcześniejsze patenty konkurencji, popełniłby wielki błąd... Dla wielu sensacją będzie fakt, że "koncentryk" Technicsa jest... starszy od słynnego Uni-Q KEF-a, który pojawił się dwa lata później - w roku 1988.
Obrazek
O Uni-Q brytyjskiego KEF słownik hi-fi podaje m.in https://www.hifi.pl/slownik/uni-q.php
Według firmowej literatury KEF-a Uni-Q dobrze aproksymuje źródło punktowe i zapewnia wyrównanie czasowe współpracujących głośników oraz równomierną charakterystykę kierunkową w rejonie częstotliwości podziału. Kształt membrany głośnika niskośredniotonowego ma wpływ na charakterystykę kierunkową obydwu sekcji - zarówno niskośredniotonowej jak i wysokotonowej. W rezultacie obie sekcje mają bardziej zbliżone charakterystyki kierunkowe. Kolejna charakterystyczna cecha Uni-Q to bardziej wyrównana charakterystyka mocy zespołu Uni-Q w porównaniu z głośnikami konwencjonalnymi.
Profesjonalne rozwiązania współosiowe dla odsłuchu w studio nagrań są stosowane znacznie dłużej https://www.wikiwand.com/en/Coaxial_loudspeaker

ObrazekObrazekObrazek
Coaxial loudspeakers in professional audio enable sound from two drivers to come from one source. This characteristic allows a wider field of listening to a synchronized summation of speaker drivers than loudspeaker enclosures containing physically separated drivers. As well, the pattern of response is symmetric around the axis of the loudspeaker.

Since the 1943 introduction of the Altec Lansing Duplex 601 coaxial driver, recording studio monitors have often been coaxial loudspeaker designs. In 1945 the improved Altec 604 was introduced, and it soon became the recording industry standard studio monitor in the U.S. First shown in 1947 in England, the Tannoy Dual Concentric design assumed the same role across Europe from the 1950s onward.
Obrazek

SuperDuplex amerykańskiego Altec nie był jednak tak zaawansowany http://dubieltubeamps.pl/Altec_604/604.html
jak najnowsza oferta np fińskiego Gelenec https://konsbud-audio.pl/dystrybucja/produkty/genelec
Obrazek
Obrazek

Cena 21 tys zł za jednen Genelec 8361A SAM jest nieco zaporowa.Zakup 4 szt. to 84 tys. plus niezbędne oprogramowanie, by ten wydatek miał sens. Powoduje to. że APS Coax lepiej pasują jako referencyjne, bo 4 szt kosztują tylko 10 tys. i można skorzystać z systemowej kalibracji Windows.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

48 kHz w studyjnym standardzie z live EBU warte surroud Microsoft

Post autor: BienSoundPC »

Na wstępie tego wątku jest o ustawieniu w AIMP przekształcenia dla odtwarzania nagrania stereo z 4 głośnikami i o studyjnym standardzie próbkowania 48 kHz.

Obrazek

Temat jest aktualny w nawiązaniu do program Notturno, który nadaje 11 europejskich rozgłośni. W Polsce to pon-pt w Dwójce z nazwą Muzyczna Noc Euroradia. Zrzeszeni w Europejskiej Unii Nadawców (European Broadcasting Union) prezentują tu nagrania, które powstały w studiach radiowych lub podczas transmisji ważnych wydarzeń muzycznych. Wcześniejsze audycje dostępne są w strumieniach o przepustowości 96 kbps z kodekiem aac i studyjnym formatem próbkowania 48 kHz na stronie z opisem: https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka/39 ... -Euroradia
Muzyczna Noc Euroradia" to wyjątkowe pasmo na antenie Programu 2. Codziennie, od poniedziałku do piątku, prezentujemy nagrania proponowane przez radiofonie zrzeszone w Europejskiej Unii Nadawców (European Broadcasting Union, EBU).

Są to nagrania dokonane tak w radiowych studiach, jak i – najczęściej – podczas transmisji ważnych wydarzeń muzycznych, na przykład festiwalowych koncertów.

Muzyka "Nocy Euroradia" ma unikalny charakter: ze względu na dobór wykonawców i utworów (doskonale zróżnicowana mieszanka uznanych gwiazd i młodych artystów, ulubionych arcydzieł i diamentów, które długo leżały ukryte w skarbcach archiwów), jak i ze względu na to, że prezentowane utwory są bez wyjątku nagraniami radiowymi. To wykonania niedostępne na płytach kompaktowych ani w żadnej innej, poza radiową, formie. Możemy zatem poczuć ulotność i wyjątkowość chwili…
Encyklopedia PWN podaje o EBU: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Europ ... 99175.html
Europejska Unia Nadawców, fr. L’Union Européenne de Radio-Télévision (UER), ang. European Broadcasting Union (EBU),międzynar. organizacja stacji radiowych i telewizyjnych (publicznych, nie komercyjnych) państw eur.,
zał. 1950 (przekształcona z Międzynarodowej Unii Radiofonii i Telewizji 1925–50), z siedzibą w Genewie, centrum techn. w Brukseli; w jej skład wchodzą kraje eur. i basenu M. Śródziemnego; główne cele: wspieranie współpracy między członkami, przedstawianie ich interesów, wymiana programów informacyjnych w ramach Eurowizji; połączona z OIRT w styczniu 1993.
Polska ma silną pozycję w transmisjach EBU https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/e ... ublicznych
Według danych Europejskiej Unii Nadawców, koncerty udostępniane przez Polskie Radio zajmują piąte miejsce pod względem popularności na ponad 80 radiofonii, uwzględnionych w rankingu. Lepsza pod tym względem jest tylko oferta BBC oraz publicznych nadawców z Austrii i Niemiec. Produkcje muzyczne Polskiego Radia inni europejscy nadawcy wykorzystali 921 razy.
Notturno warto odtwarzać z PC i 4 głośnikami w nowej konfiguracji Micrsoft
Obrazek

Audycja ma swoje korzenie w BBC i nadal jest tam przygotowywana. Zaczęto ją nadawać w maju 1998 roku. Jest to codzienny, 6 godzinny blok programowy, którego muzyka transmitowana jest jednocześnie w kilku krajach. Informacje dotyczące jakości transmisji BBC podane są na 2 stronach: "Co to jest HD Sound?" oraz "Jakie kodeki, przepływności i protokoły używane są w radiu BBC online?". Z nich wynika, że w internecie BBC transmituje dla słuchaczy strumień 320 kbps aac 48 kHz. https://www.bbc.co.uk/sounds/help/quest ... s/hd-sound

Te parametry strumienia trudno potwierdzić, gdy jest odtwarzany z przeglądarką internetową. W Edge pojawia się informacja, że to jedynie 96 kbps. Wyjaśnienie może dać info pt "What does HLS and MPEG-DASH mean?" https://www.bbc.co.uk/sounds/help/quest ... s-hds-mpeg
Wikipedia podaje w tym temacie:
MPEG-DASH (ang. Dynamic Adaptive Streaming over HTTP) – standard strumieniowania materiałów filmowych, pozwalający dostosować wyświetlane media (audio, wideo, napisy) do możliwości odtwarzacza i łącza oraz potrzeb użytkownika. Kluczowym elementem MPEG-DASH jest zapisany w formacie XML manifest zawierający metadane, czyli opis danych o mediach na serwerze.https://pl.wikipedia.org/wiki/MPEG-DASH
Zarządzanie prawami cyfrowymi (z ang. digital rights management, DRM) – system zabezpieczeń oparty na mechanizmach kryptograficznych lub innych metodach ukrywania treści mający przeciwdziałać używaniu danych w formacie elektronicznym w sposób sprzeczny z wolą ich wydawcy.https://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%8 ... _cyfrowymi
W AIMP mozna odtwarzać bezpośrednio strumień 128 kbps mp3 48 kHz, czyli wg tabelek BBC "profil 2a"https://stream.live.vc.bbcmedia.co.uk/bbc_radio_three

Obrazek

Muzyka z BBC nadawana jest z formatem studyjnym, a Polskie Radio transmituje ją z próbkowaniem dla CD 44,1 kHz. Najlepszy strumień polskiej Dwójki to mp3 z 192 kbps i muzyka z niego brzmi nieco gorzej od tej odtwarzanej z brytyjskiego o niższej przepustowości. W DAB+ Polskie Radio nadaje z 128 kbps i aac, lecz pozostaje przy 44,1 kHz. Studyjny standard próbkowania jest z kodekiem wma i dla Dwójki był przez lata za 96 kbps, ale został zredukowany do 64 <mms://stream.polskieradio.pl/program2>

Obrazek

AIMP pozwala zgrać strumień na twardy dyski i zaletą mp3 było, że można go w prosty sposób przyciąć na poszczególne utwory z bezpłatnym programem mp3DirectCut, który teraz obsługuje także aac https://mpesch3.de/
Uwaga ! dla aac konieczne jest zainstalowanie libfaad2.dll (32 bit) https://www.rarewares.org/aac-decoders.php

Obrazek Obrazek

Notturno z lepszymi dla odtwarzania z 4 głośnikami parametrami Sound HD udostępnia bez żadnych problemów Program 2 Szwedzkiego Radia i całkowicie zgodne z prawem można dla prywatnego użytku zgrać sobie w AIMP te transmisje ze strumienia na twardy dyskviewtopic.php?f=2&t=39342
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

4 aktywne monitory coaksjalne za jedyne 1358 PLN ?

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Bardzo ciekawa oferta z myślą o nowej konfiguracji Windows pojawiła się u dystrybutora sprzętu muzycznego

Oferowana była para za 679,00 zł https://megamusic.pl/pl/p/Fludi-Audio-F ... -para/3138
Obrazek
FX50 cechy główne:
Płynne i przejrzyste brzmienie w kompaktowej obudowie;
Bardzo symetryczny obraz dźwięku poza osią, dzięki zostosowaniu współosiowego drivera;
Stożek kompozytowy 5", przetwornik niskich częstotliwości;
1" głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką;
Bi-amp klasy D, o mocy 100 Watt;
Kontrola nad przestrzenią akustyczną pozwala skalibrować niskie częstotliwość do Twojego środowiska miksowania, w zakresie 0, -2 i -4db;
Regulacja trymera wysokich i średnich częstotliwości (+ 2db, 0, -2db);
Przełącznik obniżania częstotliwości (górnoprzepustowy) dla optymalnej integracji z subwooferami;
FX50 49Hz - 22kHz charakterystyką częstotliwościową (+/- 3db);
Przedni port szczelinowy zapewniający kierunkową (i przewidywalną) reakcję basów.
Obrazek
Piękno naszego współosiowego systemu polega na tym, że uzyskujesz lepsze wyrównanie fazowe pomiędzy głośnikiem niskotonowym, a głośnikiem wysokotonowym ... i bardziej naturalny dźwięk, nawet przy niskim poziomie głośności."- powiedział Kevin Zuccaro, założyciel marki Fluid Audio.
Kevin Zuccaro ma bogatą historię w projektowaniu głośników. Karierę rozpoczął w JBL w 1990 roku i następnie w Cerwin-Vega oraz M-Audio, gdzie odegrał ważną rolę w rozwoju monitorów studyjnych, a w Aivd również mikrofonów. W witrynie jego firmy można przeczytać mi.in: https://www.fluidaudio.com/fluid-audio-history
Experience designing transducers, hi-fi systems, and cinema projects earlier in his career gave him a well-rounded approach to speaker design. Having a passion for music (making and appreciating it) Zuccaro has always been one to believe that “technology and engineering should serve the Art”, meaning that that the ultimate goal is a great listening experience - not using technology for technology’s sake.
Ostatnio zmieniony 20 paź 2021, 10:01 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 1 raz.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Aktywne monitory Fluid testowane w 2014 roku

Post autor: BienSoundPC »

W 2014 roku Przemysław Ślużyńskie w e-muzyk przedstawił Fluid Audio jako https://e-muzyk.eu/testy/288/test-fluid ... odsluchowe
to nowy gracz na rynku. Bardzo zatłoczonym rynku małych monitorów studyjnych. Produkuje tylko trzy rodzaje monitorów, dwa modele małe i jeden... bardzo mały. My testujemy najlepszy i najdroższy model producenta - Fluid Audio F5.
Obrazek Obrazek
W efekcie testów F5 zyskały "top of econo"
Obrazek
Kiedy firma Fluid Audio zdecydowała się wejść na rynek monitorów aktywnych, chciała rozwiązać wiele problemów związanych z monitorami studyjnymi w tym przedziale cenowym. Zaowocowało to wypuszczeniem modelu F5. https://m.sklep.rms.pl/fluid-audio-f5-f ... y-studyjny
Wyszukiwarka cenowa podaje 949 zł za parę oraz m.in.: https://www.ceneo.pl/25764807
Monitory Fluid Audio z serii F to kolejny, logiczny krok na drodze rozwoju przystępnych cenowo odsłuchów studyjnych dla nagrywających profesjonalistów.

Nazywanie tych monitorów „budżetowymi" jest nie w porządku, bowiem jakością i funkcjonalnością monitory sięgają znacznie wyżej, ponad swoją klasę cenową. Wszystkie elementy konstrukcji dobrano z najwyższą starannością, aby uniknąć większości problemów, z jakimi stykają się użytkownicy pozostałych monitorów dostępnych na rynku.

Przetworniki zaawansowane technologicznie

Monitory Fluid z serii F to najnowsze rozwiązanie technologiczne, w którym skupiono się na detalach. Membrany ze specjalnego kompozytu są lekkie i sztywne, a pomimo to znakomicie wytłumione.

Kopułkowe, pokryte jedwabiem przetworniki wysokich tonów zamontowano w taki sposób, aby uzyskać ultra płaską charakterystykę przenoszenia aż do 22 kHz.Specjalny falowód wokół tweetera zapewnia szeroki kąt rozproszenia dźwięków i wyrównaną słyszalność w szerokim polu [sweet spot].

Tweeter i woofer zestrojono czasowo nieznaczne cofając przetwornik wysokich tonów do tyłu, co w rezultacie zaowocowało znakomitym obrazem stereo. Przetwornik niskich częstotliwości w połączeniu z dostrojonym portem bass-reflex umieszczonym z przodu, dostarcza wyraźny i dynamiczny sygnał w paśmie basowym - co jest niezwykłe, biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary monitorów.
Producent ma o nich nadal informację: https://www.fluidaudio.com/products/fad ... es/f5.html

Specifications

Frequency response: 49 Hz – 22 kHz (+/-3dB)
Crossover frequency: 2.5 kHz
Low-frequency amplifier power: 40 watts
High-frequency amplifier power: 30 watts
Signal-to-noise: > 100 dB (typical A-weighted)
Polarity: Positive signal at + input produces outward LF one displacement
Input impedance: 20 k ohms balanced, 10 k ohms unbalanced
Max SPL: 102dB
Power: 115V ~50/60 Hz or 230V~50/60 Hz user switchable
Protection: RF interference, output current limiting, over temperature, turn-on/off transient, subsonic filter, external mains fuse
Cabinet: Vinyl-laminated MDF
Size (single monitor): 10.25” x 6.9” x 7.7” / 260 x 176 x 195 mm
Weight (pair): 22 lbs / 10 kg
Od tego czasu oferta tego producenta ma o wiele szerszy wybór
Ostatnio zmieniony 14 paź 2021, 15:50 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 1 raz.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Aktywny monitor referencyjny Hi-Fi - Fluid Audio CX7

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Atrakcyjna oferta 1 499 zł a nie 2 499 https://sound.pl/pl/p/Fluid-Audio-CX7-G ... szary/2417
CX7 to współosiowy systemem Hi-Fi stworzony z wykorzystaniem wstęgowego głośnika wysokotonowego AMT najnowszej generacji. Głośniki wysokotonowe z przetwornikiem Air Motion Transformer ciszą się bardzo dobrą opinią w branży audio ze względu na przejrzysty dźwięk, szybki atak i wysoką wydajność. Zaprojektowana przez dr Oskara Heila, pofałdowana membrana AMT zapewnia niezwykle szybką reakcję i bardzo dobry, szczegółowy dźwięk.

Zamontowanie głośnika wysokotonowego pośrodku głośnika nisko tonowego dostarcza wszystkie korzyści wynikające z konstrukcji współosiowej. Wszystkie częstotliwości (bas i środek z woofera oraz tony wysokie z tweetera) są emitowane w przestrzeń z tego samego punktu. To zapewnia spójniejszą charakterystykę poza osią, czyli znacznie większy, optymalny obszar odsłuchowy, tzw. sweet spot, co w połączeniu z 7-calowym głośnikiem nisko tonowym o wysokiej mocy dostarcza nam bardzo potężny monitor o pełnej częstotliwości i pięknym, szczegółowym, naturalnym brzmieniu.

Specjalnie zaprojektowany wzmacniacz, dostępny w CX7 dostarcza moc 140 W i oferuje dwie opcje ustawień EQ: przełącznik Tweeter Trim i Acoustic Space, aby móc dopasować się do warunków akustycznych i pomieszczenia. Wzmacniacz ma również obszerny radiator i funkcję automatycznego wyłączania w trybie gotowości. Nowe monitory CX7 oferują komfort i dostarczają wspaniałych wrażeń HiFi. Jednak świetnie sprawdzają się również w zastosowaniach studyjnych, gdzie pożądana jest klarowność, dokładność i transparentność brzmieniowa.

Specyfikacja:
- pasmo przenoszenia: 42 Hz – 27 kHz (+/-3dB);
- częstotliwość zwrotnicy: 3.5 kHz;
- moc wzmacniacza dla woofera [niskie częstotliwości]: 90 W;
- moc wzmacniacza dla tweetera [wysokie częstotliwości]: 50 W;
- odstęp sygnału od szumu: > 100 dB [typowo A-ważone];
- polaryzacja: dodatnie wejście + powoduje jedno przesunięcie LF;
- impedancja wejściowe: 20 k ohm symetrycznie, 10 k ohm niesymetrycznie;
- czułość wejściowa: 85 mV szumu różowego na wejściu daje 95 dBA SPL na wyjściu w odległości 1 m przy kontrolerze głośności w ustawieniu maksymalnym [Max SPL 106 dB];
- zasilanie: 220V – 230V 50 Hz lub 110V – 120V - 60 Hz;
- zabezpieczenia: prądowe, od przegrzania, na włączniku, ekranowanie elektromagnetyczne, filtr subtonowy, zewnętrzny bezpiecznik;
- obudowa: MDF laminowany winylem;
- wymiary [jeden monitor]: 308 mm [W] x 219 mm [S] x 264 mm [G];
- waga [jeden monitor]: 8.1 kg.
Wysyłka 24 godz. oraz możliwość leasingu i także w kolorze czarnym https://sound.pl/pl/p/Fluid-Audio-CX7-B ... zarny/2418

To rozwiązanie koaksjane, o czym jest na http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 772#p45467
Ostatnio zmieniony 20 paź 2021, 09:54 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 2 razy.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 457
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

529 PLN wystarczy dla rozbudowy z Microsoft surround

Post autor: BienSoundPC »

Promocyjna oferta, która pozwala skompletować stereofoniczną parę głośniki hi-fi w zestaw surround w konfiguracji Microsoft Obrazek
Fluid Audio F4 BK aktywne monitory studyjne (para) B-stock https://sound.pl/pl/p/Fluid-Audio-F4-BK ... stock/2572
Cechy produktu:
- układ podwójnego wzmocnienia o mocy 30 W w klasie A/B gwarantuje spójną i wierną reprodukcję dźwięku;
- 4-calowe przetworniki nisko-tonowe z membraną z papierowego kompozytu - mocne i dynamiczne brzmienie w niskim paśmie;
- 1-calowe przetworniki wysoko-tonowe z jedwabną kopułką i zintegrowanym falowodem zapewniają płaską charakterystykę przetwarzania;
- ekranowanie magnetyczne - eliminacja zakłóceń z innych urządzeń elektronicznych;
- wejście symetryczne jack 6,35 mm i niesymetryczne RCA do połączenia z mikserem, interfejsem itp.;
- umieszczony z przodu, łatwo dostępny, unikalny potencjometr głośności;
- zewnętrzny radiator dla wzmacniacza pozwala skutecznie zachować niską temperaturę pracy;
- w zestawie dwa dedykowane pady izolacji akustycznej.

Specyfikacja:
- pasmo przenoszenia: 69 Hz – 22 kHz;
- częstotliwość zwrotnicy: 2.5 kHz;
- moc: 30 wat;
- odstęp sygnału od szumu: >90 dB [A-ważone];
- impedancja wejściowa: 20 KOm wej, sym., 10 KOm niesym.;
- zasilanie: 110 V/220 V przełączane;
- obudowa kolumny: MDF laminowany winylem;
- wymiary jednego monitora: 222 x 150 x 172 mm;
- waga pary monitorów: 6,5 kg.
UWAGA! Przedni kanał surround należy podłączyć do "lewego" wejścia.

Obrazek
Identyczne z Fluid Audio F5 rozwiązane jest w Fostex PM0.4c za 889 zł.https://www.ceneo.pl/68043184
UWAGA! Tu przedni kanał surround należy jednak podłączyć do "prawego" wejścia

W ceno.pl jest dostępne porównanie obu produktów https://www.ceneo.pl/porownanie/2411/fo ... -p25764807

Sugestia podłączenia przedniego kanału zakłada, że PC jest po tej samej stronie co 3 głośniki.

Tego typu rozwiązanie jest także w Fluid Audio C5 BT nearfield studio monitor, które można dodatkowo zagospodarować dla fonii z TV
C5BT wh, to para aktywnych monitorów z Bluetooth-em oferująca najnowszą technologię CSR BT 4.0 ze wsparciem aptX®. Technologia aptX® zrewolucjonizowała brzmienie stereofonicznego Bluetooth® poprzez znaczące zmniejszenie czasu transmisji bez wpływu na jakość dźwięku, nie wprowadza również opóźnień. Dzięki bit-rateowi na poziomie 384 kbit/s dla 16/48kHz, materiał źródłowy audio kodeku aptX jest transparentnie dostarczany za pośrednictwem łącza Bluetooth, niezależnie czy format audio jest zapisany bez kompresji czy też w formatach skompresowanych MP3, AAC, FLAC.
ODPOWIEDZ