AIMP z WASAPI to referencyje konfiguracji PC4uMusic

Wszelkie pytania i sugestie dotyczące AIMP'a.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP z WASAPI to referencyje konfiguracji PC4uMusic

Post autor: BienSoundPC »

La musique sonne bien avec cet ordinateur de bureau
Obrazek
lub Analogue-honed PC with crystal clear digital audio
https://sites.google.com/site/audiophilepc/home
to usługa indywidualnej konfiguracji PC na potrzeby odtwarzania muzyki
http://soundpc.art.pl/

Założeniem z BienSound PC jest, że

Muzyka to nie aplikacja biurowa
https://sites.google.com/site/audiophil ... ja-biurowa

Музыка не офис программы !
https://sites.google.com/site/audiophil ... -programmy

Музика не офіс програми !
https://sites.google.com/site/audiophil ... s-programi

AIMP definitywnie nie jest aplikacją biurową

Z testów wynika, że w nim jest najlepsze rozwiązanie z WASAPI

Obrazek

Windows Audio Session API – Very low-level API for rendering audio, render/capture audio streams, adjust volume etc

What is WASAPI? https://newsandviews.dataton.com/what-is-wasapi
By David Aleksandersen 11. December 2017

is Microsoft’s multi-channel audio interface for communication with audio devices. WASAPI was introduced with Windows Vista™ and is supported by Windows 7 and later versions. WASAPI delivers an unmodified audio-stream to a sound device, and provides similar benefits as ASIO.
Microsot About WASAPI https://docs.microsoft.com/en-us/window ... dio/wasapi
The Windows Audio Session API (WASAPI) enables client applications to manage the flow of audio data between the application and an audio endpoint device.
Audio stack architecture https://en.wikipedia.org/wiki/Technical ... chitecture
Applications communicate with the audio driver through Sessions, and these Sessions are programmed through the Windows Audio Session API (WASAPI). In general, WASAPI operates in two modes. In exclusive mode (also called DMA mode), unmixed audio streams are rendered directly to the audio adapter and no other application's audio will play and signal processing has no effect. Exclusive mode is useful for applications that demand the least amount of intermediate processing of the audio data or those that want to output compressed audio data such as Dolby Digital, DTS or WMA Pro over S/PDIF. WASAPI exclusive mode is similar to kernel streaming in function, but no kernel mode programming is required. In shared mode, audio streams are rendered by the application and optionally applied per-stream audio effects known as Local Effects (LFX) (such as per-session volume control). Then the streams are mixed by the global audio engine, where a set of global audio effects (GFX) may be applied. Finally, they're rendered on the audio device.
Obrazek
Forums Audio, Audio, Audio!Audio DACs, Streamers, Servers, Players, ADCs

Jun 15, 2019 by daftcombo, Major Contributor

WASAPI (event) 16 bit
Obrazek

ASIO Focusrite driver

Obrazek

Optymalne ustawienie z WASAPI to 192 kHz/32 bit

Obrazek

Działa z tradycyjnym odtwarzaniem stereofonicznym, jaki i z nową konfiguracją dźwięku przestrzennego

Obrazek

która dostępna jest w PC typu desktop z najpopularniejszym procesorem dźwięku
http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?f=2&t=39339
Ostatnio zmieniony 21 lis 2023, 08:37 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 1 raz.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP 5 i Windows 11 dla odtwarzania muzyki

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Już na stracie dobrze działają, by wiernie odtwarzać muzykę. Windows 11 zapewnia jeszcze bardziej efektywną bazę dla AIMP

Obrazek

Tak wygląda AIMP 5 z ustawioną domyślna skórka "Nowoczesna" z ciemnym interfejsem i wyłączonymi oknami bibliotek itd. Pomarańczowy pasek u dołu może być czarny.

Obszerny tekst w okienku po lewej jest informacją o wykonawcy, która dostarczana jest w j. ang. z internetu (libre.fm i listenbrainz.org) niezależnie od nadawcy. Zadziałało m.in. ze strumieniami mp3 128 kbps 44 kHz
Classic RMF http://31.192.216.7/rmf_classic
Chillout RMF http://31.192.216.7:80/rmf_chillout
Radio Nowy Świat http://stream.rcs.revma.com/ypqt40u0x1zuv

Info producent na temat AIMP 5 - Whats new?
General: new design
General: support for Windows 11
General: performance has been increased

Bookmarks: now its part of music library
Bookmarks: an ability to ignore bookmark position on start the playback
Bookmarks: support for custom labels and comments
Bookmarks: support for multiple bookmarks editing
Bookmarks: the "Find in source" command has been added

Sound engine: the 43 Hz and 22 kHz equalizer bands has been added

Playlist: an ability to sort playlist automatically on adding new files/updating meta
Playlist: added the "Each playlist has its own playback mode" option
Playlist: added the "find missed files" function

Audio converter: added support for WMA Pro codec
Audio converter: an ability to normalize volume level during conversion process
Audio converter: sound notification on end of conversion has been added (optional)
Audio Converter: the "file folder" command has been added
Audio converter: the "target file name" column has been added

Tag Editor: new Chapters Creator tool
Tag Editor: added an ability to view values from unsupported tag fields / remove it
Tag editor: support for folders pinned to "quick access" in Windows Explorer

Plugins: scheduler - support for unlimited number of tasks
Plugins: scheduler - an ability to repeat task every day / week / month / year
Plugins: scheduler - an ability to repeat task throughout day
Plugins: scheduler - an ability to wait to playing file to finish
Plugins: scheduler - new action: jump to next track
Plugins: scheduler - new action: resume the playback
Plugins: scheduler - new action: start / stop radio recording
Plugins: scheduler - new action: suspend the playback
Plugins: scheduler - new action: return to previous state after playing specified number of tracks / playlist

Plugins: scrobbler - an ability to display information about artist
Plugins: scrobbler - integration to default skin
Plugins: scrobbler - support for libre.fm and listenbrainz.org services
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP i zgranie na dysk muzyki z CD

Post autor: BienSoundPC »

Służy do tego Audio Converter / CD-Grabber

Obrazek

Jest od lat funkcją AIMP, ale działa jako niezależny program, co jest bardzo praktyczne.

Łatwy dostępny do niego jest w menu programu AIMP, gdzie jest jako narzędzie.

Puryści mogą zgrać muzykę z CD na twardy dysk w oryginalnym formacie wav z próbkowaniem 44,1 kHz.

Warto jednak skorzystać z opcji zapisu w wav ze studyjnym standardem próbkowania 48 kHz.

Obrazek

Z myślą o właścicielach kolekcji płyt tylko na CD powstał AIMP Sound PC https://sites.google.com/site/aimp3soundpc/

BienSound PC w takiej konfiguracji pozwala ominąć słabsze właściwości tradycyjnego odtwarzacza CD.

Muzyka z CD jest zgrywana na dysk "off line". Procesy związane z korekcją mechaniczną niedoskonałości płyty i napędu robione są niezależnie, gdy nie zakłócają odtwarzania muzyki.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP i muzyka zapisana na dysk z winylu

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Audiophile Musik Server PC to oferta skierowana również do właścicieli unikalnych nagrań na winylu https://sites.google.com/site/audiofilpc/home

Obrazek

Muzykę z analogowych płyt można precyzyjnie zapisać cyfrowo na twardym dysku w bezstratnym formacie wav ze studyjnym standardem próbkowania z częstotliwością 48 kHz. Dobrze w tym celu sprawdza się m. in. kanadyjski program GoldWave https://www.goldwave.com/

Obrazek

AIMP i GoldWave świetnie sobie radzą różnymi formatami nagrywania muzyki

Obrazek

Można ją sobie zapisać w popularnym ostatnio dla dystrybucji muzyki formacie FLAC 24bit/96kHz https://www.hifi.pl/slownik/flac.php
FLAC (skrót od słów: Free Lossless Audio Codec) to kodek do bezstratnej kompresji sygnału audio. W przeciwieństwie do formatów takich jak MP3, WMA czy OggVorbis, pliki w formacie FLAC zawierają pełną oryginalną informację. Jeśli plik audio zostanie skompresowany przy pomocy FLAC-a to następnie można go zdekompresować i przywrócić do pierwotnej postaci, tak by każda kolejna próbka zachowała swą oryginalną wartość. Kiedy pliki skompresowane przy pomocy FLAC-a są odtwarzane, to jakość sygnału audio jest wyższa aniżeli jakość z plików skompresowanych stratnie takich jak MP3, WMA czy OggVorbis.
Obrazek

lub w m4a z Advanced Audio Coding 48 kHz max.192 kbps https://www.hifi.pl/slownik/aac.php
Format AAC został zaprojektowany przy współpracy grupy firm i placówek badawczych. W pracach zaanagażowane były między innymi: AT&T Bell Laboratories, Dolby, Instytut Fraunhofera, Nokia i Sony. W zamyśle AAC był przewidziany jako następca MP3, oferujący lepszą jakość dźwięku przy takim samym rozmiarze pliku. AAC został włączony do standardów ISO oraz IEC. Obok innych kodeków audio, jest też częścią specyfikacji MPEG-2 oraz MPEG-4. Oficjalne uznanie AAC za standard MPEG nastąpiło w 1997 roku.
Obrazek

Istotne jest tu dostarczenie do cyfrowego zapisu sygnału analogowego z najlepszą możliwą jakością, jak np z niemieckigo Burmester 175
http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... =10#p45855

Obrazek

!!! Archiwizowanie płyt nie ma sensu z wkładkami nazywanymi: piezoelektryczne, kryształowe, ceramiczne !!! http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 334#p45448

Obrazek

Temat archiwizacji winylu jest szeroko poruszony pt "AIMP dla cyfrowych kopii z rowka winylu" http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?f=2&t=39334
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AIMP i muzyka z radiostacji

Post autor: BienSoundPC »

AIMP daje radiosłuchaczom na całym świecie wiele nowych możliwości nawet z prostym laptopem

Obrazek

Z najwyższą jakością radiostacje transmitują muzykę w formacie Sound HD, co AIMP obsługuje, jeżeli nadawca udostępnia to bez ograniczeń

Obrazek

BBC udostępnia to na zasadach komercyjnych we współpracy z producentami sprzętu RTV. Można u nich przeczytać na temat tego standardu https://www.bbc.co.uk/sounds/help/quest ... s/hd-sound
The phrase HD Sound is used to describe audio where we have taken specific steps in the distribution and transmission chains to maintain the quality and fidelity of the original source material. (If you have sufficient bandwidth available, your sound on Radio 3 should automatically default to HD). For online content this generally means three things:

The amount of bandwidth reduction has been kept to a minimum by using a high bitrate in the encoder
The encoding codec is of a high-quality music type
The amount of audio signal processing has been kept to a minimum (e.g. Radio 3 HD Sound uses the AAC-LC codec at 320kbs and has no audio signal processing applied)

Whilst all of our services are now available at the high-quality 320kbs AAC-LC encoding only Radio 3 currently has the signal processing bypassed and so is the only service to broadcast in HD Sound.
AIMP pozwala odtwarzać w Polsce muzykę z Sound HD, którą bezpłatnie udostępnia Program 2 Szwedzkiego Radia

Obrazek https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320

Można z AIMP zapisać na dysk ich transmisje i z pomocą mp3DirectCut wyciąć sobie z nich muzykę http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?f=2&t=39342

Obrazek

W Polsce publiczny nadawca udostępnia w internecie swoje transmisje w mp3 z próbkowaniem 44,1 kHz dla 192 kbps, ale wartości ulegają zmianą.

Obrazek

Natomiast w DAB+ są nadawane z Advanced Audio Coding 128 kbps dla Dwójki i Czwórki oraz 112 dla Jedynki i Trójki
Program I Polskiego Radia (Jedynka), bitrate 112 kbps (STEREO)
Program II Polskiego Radia (Dwójka), bitrate 128 kbps (STEREO)
Program III Polskiego Radia (Trójka), bitrate 112 kbps (STEREO)
Program IV Polskiego Radia (Czwórka), bitrate 128 kbps (STEREO)
Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland), bitrate 64 kbps (MONO)
Polskie Radio 24 (PR24), bitrate 64 kbps (MONO)
Polskie Radio Kierowców (nowość), bitrate 96 kbps (STEREO)
Polskie Radio Dzieciom, bitrate 72 kbps (STEREO)
Polskie Radio Chopin, bitrate 128 kbps (STEREO)
Komercyjne radiostacje z ogólnopolskim zasięgiem nie korzystają z DAB, a w internecie stosują 128 w mp3 z 44,1 kHz. i dodatkowe strumienie z niższa jakością.

Obrazek

Radio Nowy Świat, gdzie pracuje obecnie wielu prezenterów z Trójki jest dostępne tylko w internecie. Nadawana jest m.in. audycja prowadzona przez Marcina Kydryńskego, który od ponad 30 lat prezentuje Polakom Muzykę Świata. https://pl.wikipedia.org/wiki/Marcin_Kydry%C5%84ski
W latach 1989–2007 w radiowej Trójce prowadził nocne audycje jazzowe (Trzy kwadranse jazzu, Około północy), w których bardzo często gościły nagrania Stinga, Pata Metheny’ego i Richarda Bony. Na antenie tej samej rozgłośni prowadził w latach 2001–2020 audycję Siesta[2]. Był członkiem Akademii Muzycznej Trójki. Zrezygnował z pracy w programie Trzecim Polskiego Radia w maju 2020 w reakcji na wydarzenia związane z 1998. notowaniem Listy przebojów. Od 12 lipca 2020 prowadzi w internetowym Radiu Nowy Świat audycję analogiczną do trójkowej Siesty, zatytułowaną Pora siesty.
Obrazek

Z transmisjami audycji Marcina Kydryńskiego zrobione były testy odsłuchowe w ramach SiestaTime http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?f=2&t=39341
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek

Testy potwierdziły, że BienSound z AIMP to korzystne rozwiązanie dla odtwarzania muzyki nadawanej przez stacje radiowe.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Automat dla nagrywanie transmisji radiowych nawet z Sound HD

Post autor: BienSoundPC »

Autor programu napisał o tej funkcji:
The scheduler greets you with a new task management dialog:

Obrazek

The window displays all the tasks you created – active and inactive, and groups them by the task start event. Every card shows the task name, recurrence parameters, its event (if available), and the nearest start time.
a tak wygląda dla zaplanowanych nagrań audycj Pora Siesty z Radia Nowy Świat

Obrazek

Okno pojawia się przez wybranie w menu głównym - Harmonogram (zaznaczonego z ikonką dzwonka)

"Dodaj" otwiera kolejne okno, gdzie u dołu po lewej na paskiem jest pole z +

Obrazek

w nim dostępne jest wybranie funkcji rozpoczęcia lub zakończenia przechwytywania z radia
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

64 bitowa wersja AIMP - pierwsze testy z BienSound PC

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

12 kwietnia 2022 pojawiła się beta AIMP z obsługą 64 bitową i na blogu autor zaczyna na ten temat: http://www.aimp.ru/blogs/?p=1171
Today we have started public beta-testing of AIMP for Windows v5.03. As we have announced, this release brought native Windows 64-bit support. Since now, player will releases in two editions: 32-bit and 64-bit.
Z BienSondPC optymalnie ustawionym dla AIMP można już usłyszeć, że jest jeszcze lepiej.

Obrazek

Użyta została płyta główna z wyodrębniona sekcją audio, w której CPU pracuje z 48 GHz, a RAM z połową tego.

Obrazek

Taka konfiguracja sprawdziła się rewelacyjnie z BBC Sound HD 320 kbps aac 48 kHz i udostępnianej z nim bezpłatnie w transmisjach SR P2.

Obrazek

Szczególnie z EBU Euroclassic Notturno, gdzie prezentowane są oryginalne nagrania, a nie te wydawane na płytach. http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?f=2&t=39342

Obrazek

Trudniej jest stwierdzić zalety 64 bitowej wersji AIMP słuchając bezpłatnych transmisji Radia Nowy Świat, jeżeli porównanie jest z oryginalnymi nagraniami na płytach, czy Sound HD. Niemniej odtwarzanie z nią nawet ze strumienia 128 kbps mp3 44,1 kHz pozwala lepiej zrozumieć intencje związane z audycją Pora Siesty. Tworzony jest dla niej klimat, co przy mniej wiernym odtwarzaniu bardziej kojarzy się z "Loudness war". Prawdopodobnie płatne transmisje z 256 kbps mogą czytelniej zapewnić ten indywidualny klimat dla tak różnorodnej muzyki.http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 972#p45972

Obrazek

Zapisane kiedyś na twardy dysk z identycznymi parametrami audycje "Siesta", gdzie realizatorem dźwięku była np Anna Regulska, brzmią ciekawiej od tych prezentowanych obecnie przez Marcina Kydryńskiego z pomocą Kajetana Strzelczyka. Powtarzające się w starszych i nowszych audycjach utwory nie brzmią tak samo. W starszych audycjach są bliżej oryginału na płycie. Nagrywanie tych utworów nie realizowano w ten sam sposób, bo są z różnych epok i stron świata, więc zaprezentowane w jednolitym klimacie tracą swoją oryginalność.

"Loudness war" w np transmisjach Radia ZET i RMF.

Obrazek

Rozwój "Loudness war" na przestrzeni lat zilustrowany jest powyżej. Polskojęzyczna Wikipedia w opisie tego fenomenu rozpoczyna, że jest to "tendencja we współczesnym przemyśle muzycznym, aby nagrywać, produkować i dystrybuować nagrania o coraz większej głośności i kompresji dynamiki". W tym stwierdzeniu jest jednak zbyt dużo "teorii spiskowej". Szczególnie wyróżnia się to w drugim zdaniu opisu, że: "Celem takich zabiegów jest postrzeganie nagrań jako wyróżniających się wobec innych". https://pl.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Obrazek

Takie przetwarzanie jest trudne do zaakceptowania w transmisjach RMF Classic, gdy słuchamy muzyki w domy z dobrym sprzętem audio, ale ma sens w samochodzie, gdzie ma być tylko w tłem, by kierowca mógł być skoncentrowany na prowadzeniu pojazdu. http://31.192.216.7/rmf_classic

Stosowane jest także w transmisjach RMF Chillout, ale 64 bitową wersją AIMP pozwala usłyszeć więcej szczegółów z nagrania. Z dobrym sprzętem audio dość szybko powraca jednak wrażenie, że odtwarzana muzyka jest nieco monotonna. Ze słabszej klasy sprzętem zadowolenie pozostaje znacznie dłużej. http://31.192.216.7:80/rmf_chillout

Obrazek

Podobna sytuacja jest z ChilliZet, ale odtwarzanie muzyki wypada lepiej, jeżeli jest ze strumieni ze studyjnym standardem próbkowania 48kHz

Teoretycznie strumień ze stałą przepustowością 128 kbps z mp3 powinien zapewnić wierniejsze odtwarzanie muzyki, ale chociaż jest wrażenie, że słychać więcej detali z nagrania, to całość ma nieco agresywną tendencję. Najwyraźniej słuchać to w głosie spikera, który jest nienaturalnie mocny. http://redir.atmcdn.pl/sc/o2/Eurozet/li ... vx?audio=5

W praktyce acc z nieco niższą i na dodatek zmienną przepustowością jest jednak bardziej przyjazny dla ucha i zmysłu estetycznego. http://redir.atmcdn.pl/sc/o2/Eurozet/li ... lizet.livx

Jest już stabilna wersja http://www.aimp.ru/?do=download&os=windows

Obrazek

Obawiający się rosyjskich serwerów mogą ją pobrać w polskim serwisie o dobrym oprogramowaniu https://www.dobreprogramy.pl/aimp,progr ... 8528710785

W tym polskim serwisie jest ostrzeżenie:
Producentem tego programu jest firma rosyjska lub inna bezpośrednio z nią powiązana. Z uwagi na sytuację w Ukrainie, redakcja zaleca stosowanie innych aplikacji. Więcej o potencjalnych zagrożeniach dotyczących rosyjskiego oprogramowania można przeczytać w naszej analizie.
Okazuje się jednak, że to ostrzeżenie jest nawiązaniem do artykuł z 15 marca 2022 pt "Kaspersky i inne oprogramowanie z Rosji: jak mu dziś ufać?".

Więcej w temacie tego ostrzeżenia https://www.dobreprogramy.pl/@audiofilp ... log,116217
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

64 bitowe AIMP 5.03 i FFmpeg 4.3.3 nie tylko dla BBC Sound HD

Post autor: BienSoundPC »

64 bitowe AIMP i FFmpeg sprawniej mogą dekodować muzykę ze strumienia

Lepszą wydajność z dekodowaniem transmisji internetowych z muzyką mogła mieć istotny wpływ na pozytywne wrażenia podczas pierwszych testów odsłychowych z 64 bitowym AIMP i Sound HD, czyli odtwarzanie ze strumienia aac z przepustowością 320 kbpc i ze studyjnym standardem próbkowania 48 kHz. Poprawę można było również usłyszeć ze strumieniami mp3, chociaż jakość tych testowanych pozostawiała jeszcze wiele do życzenie. http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 040#p45891

Obrazek

FFmpeg to framework multimedialny, przeznaczony do kodowania, dekodowania, transkodowania, multipleksowania, demultipleksowania, strumieniowania, filtrowania i odtwarzania większości istniejących formatów dźwiękowych i wideo. W tym temacie w Wikipedi można przeczytać: https://pl.wikipedia.org/wiki/FFmpeg
FFmpeg – wieloplatformowy projekt, którego celem jest dostarczenie kompletnej platformy do nagrywania, konwertowania i przesyłania strumieniowego treści audiowizualnych. Głównym komponentem jest biblioteka libavcodec, która odpowiada za obsługę wielu popularnych kodeków.
W kolejnum haśle jest, że libavcodec to biblioteka kodeków multimedialnych oparta na licencji LGPL i została napisana w języku programowania C. Ma zaimplementowane kodeki audio aac i mp3, a konkretnie chodzi o ich dekodowanie.https://pl.wikipedia.org/wiki/Libavcodec

Advanced Audio Coding ma bardzo wiele opcji stratnej kompresji nagrań z muzyką

Obrazek

Schemat na ilustracji powyżej podpowiada, że dekoder nie ma łatwego zadania. Wikipedia w j. pol. słabo uświadamia skalę zaawansowania z tym kodekiem. https://pl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Inaczej wygląda to w informacji opublikowanej w angielskojęzycznym haśle, która jest tak obszerna, że trudno ją nawet spróbować streścić. https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Jeszcze trudniej jest dla tak szerokiej gamy możliwości stworzyć w tradycyjny sposób wydajne układy scalone do oferty RTV. Programowe rozwiązania są znacznie bardziej praktyczne. Te mogą najwydajniej pracować ze współczesnie używaną technologią. Tym samym najkorzystniej jest, gdy program do odtwrzania muzyki i jego poszczególne elementy optymalnie mogą pracować z 64 bitowym Windows.

Łatwo nie jest precyzyjne dekodować także mp3 z 576 odrębnymi sygnałami, na które dzielone jest pasmo dźwięku 20 Hz – 20 kHz.

Obrazek

Kodek analizuje je na podstawie modelu psychoakustycznego i określa z jaką dokładnością należy zakodować każdy z nich.

Obrazek

Pierwotnie stosowano do kompresji MP3 stałą przepływność (CBR), czyli do zapisu każdej ramki używano tej samej liczby bitów. W miarę rozwoju oprogramowania kodującego udostępniony został tryb przepływności zmiennej (VBR), charakteryzujący się zmiennością w wybranym przedziale czasu podczas kompresji i nastawiony na utrzymywanie stałej jakości dźwięku.

Obrazek

Istnieje również tryb przepływności dostępnej (ABR), który jest połączeniem obu poprzednich trybów. W tym przypadku wykonywana jest kompresja podobnie jak w trybie VBR i ograniczanie średniego strumienia danych do określonej na początku wartości.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

24 bitowe nagrania z PROSTUDIOMASTERS

Post autor: BienSoundPC »

Oferta z 24 bitowymi nagraniami w AIFF, FLAC i MQA do 384 kHz

Obrazek https://www.prostudiomasters.com/

Jest to nowa forma "sklepu z płytami"i zakupione nagrania można pobrać sobie na twardy dysk. Są tam różne ceny, które zależą od jakości nagrania. Niemniej generalnie oferta z muzyką klasyczną jest tańsza.

Ciekawym przykładem jest zrealizowane 20 maja 2022 nagranie na żywo Aarhus Symphony Orchestra i dostępne nawet z 352.8 kHz, co jest czterokrotnie wyższe od standardu CD.
Obrazek https://www.prostudiomasters.com/onsale ... bum/130610
Każde nagranie z płyty można z każdą dostępną jakością chwilkę posłuchać ze strony internetowej. Oferta z wszystkimi tymi nagraniami na płycie kosztuje 14,49 $ za AIFF i FLAC, a z 192 kHz już tylko 11,99. Jeszcze taniej, bo 8,99 jest z tylko 88,2 kHz. Do każdej ztych ofert jest także Digital Booklet (PDF)

Podane są dla tej płyty pomiary (Measurements) ze średnią głośnością na niej i w tym przypadku to Peak (dB FS) -1,19 RMS (dB FS) -24,46 DR 14. Jest przy tym również informacja o zakresie wartości na płycie, czyli najniższej i najwyższej z poszczególnych utworów, a przy nich indywidualne.

Obrazek https://www.prostudiomasters.com/onsale ... lbum/58008

Inne nagranie z 88,2 kHz jest także za 8,99, a DSF 2.8224 MHz DSD za 11.99

Nagrania z tymi 2 przykładowymi płytami nie są oferowane z MQA, ale taka możliwość jest innymi. Zagadką jest, czemu wówczas 48 kHz jest w cenie 192 z AIFFi FLAC. Wyjaśnieniem ma być adnotacja "Source: 192 kHz | 24-bit", ale nie jest ona logiczna. Ten temat jest jednak mniej istotny, bo AIMP nie obsługuje przecież MQA.

Optymalnym ustawieniem w Windows dla korzystających z usług tego serwisu może być 24bit/192kHz i wówczas warto wybrać w AIMP tryb WASAPI exklusie z taką wartością.

Adekwatnie do tego optymalną ofertą z serwisu stają się nagrania z tą wartością. Standardem w studiach nagrań jest 48 kHz i jego wielokrotność. Oferta z 384 kHz jest więc tylko wielokrotnością standardu CD. Podobnie jest z 2.8224 MHz i w tym temacie Wikipedia podaje https://pl.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
W systemie DSD, w odróżnieniu od systemu PCM, częstotliwość próbkowania nie jest stała i zmienia się w zależności od szybkości narastania funkcji przebiegu (modulacja PDM), a sygnał zapisywany jest w rozdzielczości 1-bitowej (PCM to zapis wielobitowy), co sprawia, że sygnał DSD jest bardzo podobny do sygnału analogowego. Przewaga przetwarzania 1-bitowego polega głównie na braku tzw. filtrów decymacyjnych (tworzących wielobitowe „kawałki” (sample) informacji zamiast jednobitowego sygnału strumieniowego). Dzięki systemowi DSD w miejscach, gdzie wymagane jest dokładniejsze opisanie funkcji, otrzymuje się więcej punktów charakterystycznych, czyli sygnał cyfrowy możliwie najdokładniej odzwierciedla analogowy oryginał.

W podstawowym trybie DSD częstotliwość próbkowania jest 64 razy wyższa niż na płycie CD-Audio, czyli wynosi 2,8224 MHz, jednak ze względu na bardzo dużą kwantyzację 1-bitowego sygnału, dodatkowo w tym formacie używa się tzw. noise shapingu (kształtowania szumu).
Obrazek
AIMP bez problemu radzi sobie z formatem AIFF, o którym w słowniku hif jest podane: https://www.hifi.pl/slownik/aiff.php
AIFF (Audio Interchange File Format) to format plików audio. Jego pierwsza wersja weszła do użytku w 1988 roku i była opracowana przez firmę Apple na bazie starszego formatu IFF (Interchange File Format, firmy Electronic Arts, stosowany w komputerach Amiga). AIFF był stosowany głównie w komputerach Apple Macintosh, ale rozpowszechniła się też obsługa tego formatu na innych platformach.

W swojej podstawowej wersji pliki AIFF zawierają nieskompresowane dane typu PCM, podobnie jak podstawowa wersja plików WAV. Jest też wersja zawierająca dane skompresowane nazywana AIFF-C lub AIFC. Do kompresji w plikach AIFF-C mogą być stosowane różne kodeki. Szczególnym przypadkiem, szeroko stosowanym przez firmę Apple, jest wykorzystnie plików, które formalnie mają postać plików skompresowanych, ale w rzeczywistości kompresji wcale nie stosują, a mają tylko odwróconą kolejność bajtów.

W plikach AIFF można zapisywać sygnał audio PCM o różnej ilości kanałów, różnych częstotliwościach próbkowania, o rozdzielczości do 32 bitów. Jeśli rozdzielczość jest w zakresie od 1-8 bitów do przechowayania próbki wykorzystywany jest jeden bajt. Analogicznie dla rozdzielczości 9-16 bitów dwa bajty, dla rozdzielczości 17-24 bity trzy bajty, dla rozdzielczości 25-32 bity cztery bajty. Jeśli rozdzielczość nie jest wielokrotnością liczby 8 to niewykorzystanym bitom nadaje się wartość 0. Przykładowo dla rozdzielczości 18 bitów sześciu bitom nadaje się wartość zero, a próbka ma 3 bajty.

Oprócz danych audio pliki AIFF mogą też zawierać dane dodatkowe, na przykład dane przydatne dla samplerów i aplikacji muzycznych (pętle, nuty) metadane, czy komentarze.
Zakup muzyki bardziej logiczny jest z uniwersalnym FLAC.

Obrazek

Słowik hi-fi trafnie podkreśla - "jest dostępny darmowo. Jego specyfikacja jest całkowicie otwarta. We FLAC-u nie są wykorzystywane żadne rozwiązania chronione patentami. Istnieją wersje kodeka na wszystkie najpopularniejsze systemy operacyjne jak Windows, Linux, OS X, czy Solaris, a także niektóre inne. FLAC nie zawiera żadnych zabezpieczeń przed kopiowaniem." https://www.hifi.pl/slownik/flac.php
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 470
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

24 bitowe nagrania oferuje teraz wielu

Post autor: BienSoundPC »

W komentarzach, które pojawiły się w innych miejscach na temat optymalnego dostosowania PC dla nagrań 24 bitowych znalazła się informacja o wielu oferujących je serwisach.

Obrazek

Szeroki wybór utworów muzycznych w Hi-Res i to z różnych gatunków oferuje portal Bleep. https://bleep.com/
Bleep is an online independent record shop that mainly showcases music from independent artists and labels. Created by Warp Records and launched in January 2004, Bleep offers single tracks and whole albums as both digital and physical purchases, the latter including vinyl records, compact cassettes and CDs. All music they sell is free of digital rights management (DRM) technologies. They also sell DVDs, clothing, and other merchandise from a variety of labels and designers. https://en.wikipedia.org/wiki/Bleep_(store)
Obrazek

Istnieje też inny serwis o nazwie 7digital, dysponujący jedną z największych baz 24-bitowych nagrań na świecie. https://us.7digital.com/
7digital – brytyjska platforma muzyki cyfrowej i usług radiowych utworzona w 2004 roku[1] przez Bena Drury’ego i Jamesa Kane’a[2]. Siedziba platformy znajduje się w Londynie. //W 2014 roku 7dogital zostało połączone z UBC Media Group[6]. W 2015 roku 7digital było dostępne w 82 państwach[7]. Partnerami 7digital są Guvera, Onkyo, Samsung i BlackBerry. https://pl.wikipedia.org/wiki/7digital
Obrazek

Warto też odwiedzić stronę wytwórni Naim – pliki z muzyką są dostępne w formatach WAV, FLAC i ALAC. https://www.naimaudio.com/pl/naim-recordsl

Istnieje też wiele innych miejsc w sieci, gdzie można bez problemu znaleźć nagrania w Hi-Res, między innymi na

Obrazek
HIGHRESAUDIO
https://www.highresaudio.com/

czy HDmusicStore.https://www.discogs.com/label/1557692-HDmusicStore
Ostatnio zmieniony 18 paź 2022, 08:59 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ