Są to aktywne głośniki w zamkniętej obudowie z elementami koaksjalnymi SEAS - "THE ART OF SOUND PERFECTION".
https://sites.google.com/site/audiowdou ... hwinx#coax
Relatywnie mały rozmiar i zamknięta obudowa bardzo ułatwia rozmieszczenia tych głośników, które są oferowane dla profesjonalnej pracy w studio nagrań. Wbudowana w nich elektronika to filtr i wzmacniacze ułatwia eleganckie podłączenie z PC. Nie potrzebne są wolnostojące wzmacniacze i grube kable głośnikowe.
Audio Pro Solution Coax to produkowany w Polsce aktywny monitor 2-drożny ze współosiowym elementem głośnikowym (koaksjalny), a jego optymalne wysterowanie zapewniają dwa niezależne wzmacniacze mocy.
https://www.aps-company.com/pl/coax-pl/
Ten współosiowy element głośnikowy dla studia i domu produkowany jest w Norwegii przez
Scandinavian Electro Acoustic Systems. Jego producent oferuje szeroką gamę elementów głośnikowych i przez lata wiele z nich znalazło się w legendarnych konstrukcjach hi-fi.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=193
In the late 1920s, at the Norwegian Institute of Technology (NTH), the first Norwegian electrodynamic loudspeaker drivers were designed. Ever since, Norwegian engineers have been leading the technology race in driver design. From its founding in 1950 as a spin-off of the Norwegian radio manufacturers Radionette and Tandberg, SEAS has been dedicated to creating loudspeakers with superior sound reproduction. The company, whose name means Scandinavian Electro Acoustic Systems, has remained in the forefront of European driver manufacturers for more than 60 years. During this time, SEAS has evolved its products line - from a wide selection of standard drivers for radio and TV sets to the highly innovative customer influenced Hi-Fi drivers offered today.
W tradycyjnych konstrukcjach dźwięk z 2 elementów (nisko i wysoko tonowego) nie dociera do słuchacza w tym samym czasie. W przypadku 4 kanałów dźwięk wygenerowany zostaje aż w 8 punktach i niezgodności czasowe staja się jeszcze bardziej skomplikowane. Koaksjalny element redukuje ten problem do minimum.
Aktywne rozwiązanie zapewnia najbardziej precyzyjną pracę zwrotnicy i wzmacniaczy. Pasywna zwrotnica pracuje z sygnałem, który w znaczącym stopniu zwiększa poziom przekłamań i potrzebne są niewspółmiernie drogie podzespoły, by to ograniczyć.
Zamknięta obudowa nazywana jest także "nieskończoną odgrodą", a w j. ang. angielsku "infinite baffle". Używane jest dla niej także określenie "zawieszenie akustyczne", które w j. ang. brzmi "acoustic suspension". Konstrukcja pozwala uzyskać z głośnika "optymalną odpowiedź impulsową". W praktyce słuchacz odbiera to, jako "mniejsze przymulanie". Słabe strony obudowy zamkniętej można obecnie zrekompensować elektroniką, o co zadbał producent z Wrześni.
Rozwiązanie współosiowe dla domu zaoferował 30 lat temu
Technics SB -RX50
https://www.radiomuseum.org/r/technics_ ... _rx50.html
a współcześnie SB C700
https://www.technics.com/pl/produkty/pr ... c700.html
które uznano w 2016 za najlepszą konstrukcję kompaktową
https://www.panasonic.com/pl/corporate/ ... video.html
i przy okazji opublikowany został szerszy tekst, gdzie można przeczytać
https://audio.com.pl/testy/stereo/odtwa ... 00-sb-c700
O ile więc SB-R1 jest "większym bratem" SB-C700, to za ich dalekiego przodka można uznać model SB-RX50, sprzed dokładnie 30 lat... Obejrzyjcie, a wielu bardzo się zdziwi. Już wtedy Technics był za pan brat nie tylko z płaskimi membranami (stosowanymi w wielu innych konstrukcjach, będących w pewnym okresie wręcz znakiem rozpoznawczym firmy), ale i z układami koncentrycznymi. Kto sądziłby więc, że Technics wkracza dopiero teraz na rynek z rozwiązaniem naśladującym znacznie wcześniejsze patenty konkurencji, popełniłby wielki błąd... Dla wielu sensacją będzie fakt, że "koncentryk" Technicsa jest... starszy od słynnego Uni-Q KEF-a, który pojawił się dwa lata później - w roku 1988.
O Uni-Q brytyjskiego KEF słownik hi-fi podaje m.in https://www.hifi.pl/slownik/uni-q.php
Według firmowej literatury KEF-a Uni-Q dobrze aproksymuje źródło punktowe i zapewnia wyrównanie czasowe współpracujących głośników oraz równomierną charakterystykę kierunkową w rejonie częstotliwości podziału. Kształt membrany głośnika niskośredniotonowego ma wpływ na charakterystykę kierunkową obydwu sekcji - zarówno niskośredniotonowej jak i wysokotonowej. W rezultacie obie sekcje mają bardziej zbliżone charakterystyki kierunkowe. Kolejna charakterystyczna cecha Uni-Q to bardziej wyrównana charakterystyka mocy zespołu Uni-Q w porównaniu z głośnikami konwencjonalnymi.
Profesjonalne rozwiązania współosiowe dla odsłuchu w studio nagrań są stosowane znacznie dłużej https://www.wikiwand.com/en/Coaxial_loudspeaker
Coaxial loudspeakers in professional audio enable sound from two drivers to come from one source. This characteristic allows a wider field of listening to a synchronized summation of speaker drivers than loudspeaker enclosures containing physically separated drivers. As well, the pattern of response is symmetric around the axis of the loudspeaker.
Since the 1943 introduction of the Altec Lansing Duplex 601 coaxial driver, recording studio monitors have often been coaxial loudspeaker designs. In 1945 the improved Altec 604 was introduced, and it soon became the recording industry standard studio monitor in the U.S. First shown in 1947 in England, the Tannoy Dual Concentric design assumed the same role across Europe from the 1950s onward.
SuperDuplex amerykańskiego
Altec nie był jednak tak zaawansowany
http://dubieltubeamps.pl/Altec_604/604.html
jak najnowsza oferta np fińskiego
Gelenec https://konsbud-audio.pl/dystrybucja/produkty/genelec
Cena 21 tys zł za jednen Genelec 8361A SAM jest nieco zaporowa.Zakup 4 szt. to 84 tys. plus niezbędne oprogramowanie, by ten wydatek miał sens. Powoduje to. że APS Coax lepiej pasują jako referencyjne, bo 4 szt kosztują tylko 10 tys. i można skorzystać z systemowej kalibracji Windows.