Brytyjczycy wcześnie wystartowali z elementami współosiowymi.
Kojarzono to często z powszechnie rozpoznawalnym "brzmieniem BBC" i marką Tannoy, która w brytyjskiej wersji języka angielskiego stała sie okresśleniem dla PA (nagłośnienia)
The term sound reinforcement system generally means a PA system used specifically for live music or other performances. In Britain any PA system is sometimes colloquially referred to as a Tannoy, after the company of that name, now owned by TC Electronic Group, which supplied many of the PA systems used previously in Britain.https://en.wikipedia.org/wiki/Public_address_system
Tannoy Ltd is a British manufacturer of loudspeakers and public address (PA) systems. The company was founded by Guy Fountain in London, England, as Tulsemere Manufacturing Company in 1926 https://en.wikipedia.org/wiki/Tannoy
Inauguracja Dual Concentric miała miejsce w 1947 roku i od tego czasu jest to jedno z najbardziej charakterystycznych rozwiązań technicznych firmy Tannoy, stosowane zarówno w modelach na rynek profesjonalny jak i w modelach na rynek domowy.https://www.hifi.pl/slownik/dual-concentric.php
Na obrazku widzimy ERROR jako różnicę źródła dźwięków. W starszych konstrukcjach głośnik wysokotonowy umieszczano za magnesem głośnika niskotonowego. rozwiązanie to wywoływało jednak przesunięcie fazy między tymi źródłami. Technologia Tannoya Dual Concentric niweluje ten błąd, umieszczając oba źródła dźwięków w tym samym punkcie przestrzeni. https://www.infoaudio.pl/test/719,tanno ... -posluchac
Obecnie w sklepach muzycznych są ich niedrogie głośniki z nazwą Tannoy Gold poniżej 300 Euro za nadroższy model i 200 za najtańszy, a w testach branżowego czasopisma Estradia/Studio podano na ten temat: https://estradaistudio.pl/testy/sprzet- ... r-studyjny
Nikt nie ma wątpliwości, że do końca lat 90. minionego wieku głośniki i zestawy głośnikowe Tannoy charakteryzowały się najwyższą jakością, ciesząc się wysokim prestiżem w środowisku zawodowców. Monitory zbudowane w oparciu o przetworniki współosiowe Dual Concentric, a zwłaszcza ich wersja Gold z końca lat 70., do dziś są uważane za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie profesjonalnych głośników.
Nie chodzi oczywiscie o jedną konkretną wersję, a o cały "program" z zaawansowanymi konstrukcjami, który trwał przez lata
Konstrukcje tubowe miały w tym istotną pozycję i w temacie tego typu rozwiązania można w polskojęzycznym słowniku hi-fi przeczytać: https://www.hifi.pl/slownik/glosnik-tubowy.php
Głośnik tubowy skonstruowany jest w ten sposób, że emitowany przez niego dźwięk promieniowany jest na zewnątrz przez rozszerzającą się w sposób regularny tubę. Kształt samej tuby, konstrukcja membrany, konstrukcja układu magnetycznego mogą być silnie zróżnicowane. W porównaniu z konwencjonalnymi głośnikami promieniującymi bezpośrednio do otoczenia, głośniki tubowe wyróżniają się wyższą sprawnością oraz węższą, dokładniej kontrolowaną charakterystyką kierunkową.
Jest to kosztowne rozwiązanie, które wymaga dużo miejsca w domu, co było do zaakceptowanie z mono. ale to się zmieniło ze stereofonią, gdzie potrzebne są 2 sztuki, a na dodatek pojawiła się jeszcze na horyzoncie kwadrofonia z apetytem na aż 4 takie.
Rozwój ukierunkowano przez to na bardziej ekonomiczne konstrukcje bassreflex
Intensywnie szukano przy tym rozwiązań z Dual Concentric w mniejszych obudowąch
W złotej erze hi-fi z królujacą kasetą kompaktową pojawił sie model Litle Gold Monitor, który służy za wzór dla współczesnej oferty i wspomniano o nim w branżowym czasopiśmie Estrada/Studio https://estradaistudio.pl/testy/sprzet- ... r-studyjny
Pojawiają się różne formy zobrazowania zalet przetwornika współosiowego
Tannoy ma uniwersalne wyjaśnienie z ilustracją powyżej, która pokazuje ograniczenia tradycyjnych rozwiązań - nawet z korektą charakterystyki fazowej. Uwzględnione jest generowanie dźwięku z poszczególnych przetworników elektro-akustycznych w płaszczyźnie pionowej i poziomej oraz dla różnych częstotliwości.