Oferta Spotify z darmowym udostępnianiem wymusiła już zmiany na rynku, ale w jakim kierunku pójdzie dalej ?
Wikipedia w j. ang. podaje o Sotify: "
It is one of the world's largest music streaming service providers, with over 356 million monthly active users, including 158 million paying subscribers, as of March 2021". W polskojęzycznym opisie można także przeczytać m.in.
Serwis oferuje cyfrowe objęte prawami autorskimi nagrania muzyczne i podcasty, w tym ponad 60 milionów utworów, pochodzące od wytwórni płytowych i firm medialnych[3]. Jako freemium usługa, podstawowe funkcje są bezpłatne z reklamami i ograniczoną kontrolą, podczas gdy dodatkowe funkcje, takie jak słuchanie offline i słuchanie bez reklam, są oferowane za pośrednictwem płatnych subskrypcji. Użytkownicy mogą wyszukiwać muzykę na podstawie wykonawcy, albumu lub gatunku, a także tworzyć, edytować i udostępniać listy odtwarzania.
Spotify prezentuje społecznościowe podejście do słuchania i odkrywania nowej muzyki (listy znajomych, rekomendacje itp.). Wersja bezpłatna zawiera reklamy emitowane podczas słuchania muzyki. Nie pozwala na słuchanie muzyki bez połączenia z Internetem oraz słuchanie za pomocą Smart TV. Aplikacja mobilna na smartfon pozwala na odtwarzanie tylko w trybie losowym. Odtwarzacz internetowy na komputerze (dostępny pod adresem open.spotify.com) umożliwia odtwarzanie muzyki w trybie standardowym oraz losowym.
Dalej pojawia się informacja: "
Spotify zostało opracowane w 2006 roku przez zespół firmy Spotify AB w Sztokholmie, w Szwecji.". Natomiast już w pierwszym zdaniu hasła w j. szw. podane jest: "
Spotify Technology S.A. jest międzynarodowym przedsiębiorstwem szwedzkim, które od 7 października 2008 r. zapewnia usługę, by słuchać muzykę ze strumienia i podcastów." W stopce hasła w j. pol i ang. jest data powstania 23 kwietnia 2006, a w j. szw. dopiero 2 maj 2006. Wyjaśnienia należy szukać w szwedzkim opisie i zdaniu, które brzmi:
"Spotify został uruchomiony w okresie, który był trudny dla branży muzycznej".
Podane jest do tego wyjaśnienie: "
Zredukowana gotowość do zapłaty i nielegalne udostępnianie plików spowodowały o połowę mniejsze przychody branży". Dalej jest informacja: "
Daniel EK i Martin Lorentzon poświęcili 2 lata, by podróżować i prezentować nowy model dystrybucji - do strumieniowej muzyki zamiast posiadania go - dla dużych firm muzycznych". Podsumowanie tego jest jasno podane: "
Po 2,5 roku, gdy wszystkie umowy były na miejscu, można było na początku listopada 2008 r. uruchomić Spotify."
Optymistycznie w opisie brzmi:"
Po kilku latach dużych strat w sprzedaży płyt Spotify stał się dla firm fonograficznych sposobem na wyjście z kryzysu. Odnotowano szybko rosnące przychody i aż 75% pochodziło ze Spotify".
Sytuację w praktyce lepiej prezentuje jednak inny fragment opisu: "
Przez lata różni artyści i wytwórnie płytowe groziły opuszczeniem Spotify z powodu niskich wynagrodzeń i zmniejszającej się sprzedaży, ale w większości zostali zmuszeni do pozostania, ponieważ Spotify stał się wiodącym na świecie źródłem dystrybucji muzyki. Wiosną 2015 roku rynek strumieniowego przesyłania muzyki po raz pierwszy przewyższył ten ze sprzedażą płyt w USA. Według szacunków Spotify dysponował większymi zasobami niż cała branża fonograficzna w USA. Szacowano, że Spotify ma aktywa o wartości ponad 8 miliardów dolarów".
Z opisu widać, ze Spotify trzyma teraz w szachu przemysł fonograficzny, ale można także przeczytać: "W grudniu 2017 r. Spotify nawiązał strategiczne partnerstwo z chińskim Tencentem. Firmy wymieniły się ze sobą udziałami. Zmiana spowodowała, że Spotify stał się właścicielem 9% Tencent Music Entertainment, a Tencent stał się 7,5% właścicielem Spotify. Dopiero to spowodowało, że: "Prawie dziesięć lat po premierze Spotify jest notowany na nowojorskiej giełdzie", a w 2019 roku Tencent mógł zwiększyć swój udział do 9,2%". Wiki w j.pol. lakonicznie informuje:
"Spotify w celu wejścia na chiński rynek wymienił się na akcje z firmą Tencent Music Entertainment".
Czy z Apple chodziło tylko o wejście na giełdę w NY, ale zabrakło zaufania w USA?
Kooperacja z Apple to temat wykreowany w mediach. Wiele wskazuje, że w Apple nie uwierzono w przyszłość Soptify. Jednym z powodów mogła być patowa sytuacja z przemysłem fonograficznym. Informacja Wikipedii w j.pol. i szw. nie porusza tematu Apple, ale w j.ang. jest bardzo obszerny i szczegółowy opis, który rozpoczyna się:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spotify#D ... with_Apple
In July 2015, Spotify launched an email campaign to urge its App Store subscribers to cancel their subscriptions and start new ones through its website, bypassing the 30% transaction fee for in-app purchases required for iOS applications by technology company Apple Inc. A later update to the Spotify app on iOS was rejected by Apple, prompting Spotify's general counsel Horacio Gutierrez to write a letter to Apple's then-general counsel Bruce Sewell, stating: "This latest episode raises serious concerns under both U.S. and EU competition law. It continues a troubling pattern of behavior by Apple to exclude and diminish the competitiveness of Spotify on iOS and as a rival to Apple Music, particularly when seen against the backdrop of Apple's previous anticompetitive conduct aimed at Spotify … we cannot stand by as Apple uses the App Store approval process as a weapon to harm competitors."
Ciekawe jest, że Wiki w j.ros. także o tym wspomina, a w tłumaczeniu Google ta notka brzmi dość osobliwie:
https://ru.wikipedia.org/wiki/Spotify#% ... 1%81_Apple
Po premierze w 2008 roku Spotify szybko stał się popularny w Europie i ukradł niektórych swoich użytkowników z iTunes firmy Apple. Daniel Eck twierdził, że dyrektor generalny Apple Steve Jobs zadzwonił do niego pod koniec 2010 roku i przez kilka minut oddychał przez telefon. Według dziennikarzy Svenska Dagbladet i Seana Parkera, Apple uniemożliwia uruchomienie Spotify w Stanach Zjednoczonych od 2010 roku.
W lipcu 2015 roku aplikacja Spotify iOS bez funkcji płatności została odrzucona przez Apple, który otrzymuje 30% każdej transakcji. Spotify pisze list do Unii Europejskiej w sprawie nieuczciwej konkurencji, który został rozpatrzony dopiero w 2017 r. Unia Europejska postanawia utworzyć komisję do rozpatrzenia sprawy.
W marcu 2019 r. Daniel rozmawia z Komisją Europejską i Komisarzem ds. Konkurencji, wyjaśniając, że Apple, który jest zarówno właścicielem jedynego sklepu z aplikacjami na iPhone'a, jak i konkurencyjnej usługi strumieniowego przesyłania muzyki, ma konflikt interesów i wymaga, aby wszystkie aplikacje płacić 30% dochodu narusza uczciwą konkurencję. Komisja przyjmuje skargę do rozpatrzenia.
Apple odpowiedział w komunikacie prasowym na twierdzenia, że jest podmiotem komercyjnym, a wszystkie aplikacje podlegają tym samym warunkom korzystania z iTunes; obniżenie trzydziestoprocentowej stawki dla aplikacji muzycznych byłoby niesprawiedliwe w stosunku do wszystkich innych aplikacji.