AIMP wart koaksjanego przetwornika elekto-akustycznego

Wszelkie pytania i sugestie dotyczące AIMP'a.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Brytyjska oferta koaksjana istnieje od 1947 roku

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Brytyjczycy wcześnie wystartowali z elementami współosiowymi.

Kojarzono to często z powszechnie rozpoznawalnym "brzmieniem BBC" i marką Tannoy, która w brytyjskiej wersji języka angielskiego stała sie okresśleniem dla PA (nagłośnienia)
The term sound reinforcement system generally means a PA system used specifically for live music or other performances. In Britain any PA system is sometimes colloquially referred to as a Tannoy, after the company of that name, now owned by TC Electronic Group, which supplied many of the PA systems used previously in Britain.https://en.wikipedia.org/wiki/Public_address_system
Obrazek
Tannoy Ltd is a British manufacturer of loudspeakers and public address (PA) systems. The company was founded by Guy Fountain in London, England, as Tulsemere Manufacturing Company in 1926 https://en.wikipedia.org/wiki/Tannoy
Obrazek
Inauguracja Dual Concentric miała miejsce w 1947 roku i od tego czasu jest to jedno z najbardziej charakterystycznych rozwiązań technicznych firmy Tannoy, stosowane zarówno w modelach na rynek profesjonalny jak i w modelach na rynek domowy.https://www.hifi.pl/slownik/dual-concentric.php
Obrazek
Na obrazku widzimy ERROR jako różnicę źródła dźwięków. W starszych konstrukcjach głośnik wysokotonowy umieszczano za magnesem głośnika niskotonowego. rozwiązanie to wywoływało jednak przesunięcie fazy między tymi źródłami. Technologia Tannoya Dual Concentric niweluje ten błąd, umieszczając oba źródła dźwięków w tym samym punkcie przestrzeni. https://www.infoaudio.pl/test/719,tanno ... -posluchac
Obrazek
Obecnie w sklepach muzycznych są ich niedrogie głośniki z nazwą Tannoy Gold poniżej 300 Euro za nadroższy model i 200 za najtańszy, a w testach branżowego czasopisma Estradia/Studio podano na ten temat: https://estradaistudio.pl/testy/sprzet- ... r-studyjny
Nikt nie ma wątpliwości, że do końca lat 90. minionego wieku głośniki i zestawy głośnikowe Tannoy charakteryzowały się najwyższą jakością, ciesząc się wysokim prestiżem w środowisku zawodowców. Monitory zbudowane w oparciu o przetworniki współosiowe Dual Concentric, a zwłaszcza ich wersja Gold z końca lat 70., do dziś są uważane za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie profesjonalnych głośników.
Obrazek

Nie chodzi oczywiscie o jedną konkretną wersję, a o cały "program" z zaawansowanymi konstrukcjami, który trwał przez lata
Obrazek

Konstrukcje tubowe miały w tym istotną pozycję i w temacie tego typu rozwiązania można w polskojęzycznym słowniku hi-fi przeczytać: https://www.hifi.pl/slownik/glosnik-tubowy.php
Głośnik tubowy skonstruowany jest w ten sposób, że emitowany przez niego dźwięk promieniowany jest na zewnątrz przez rozszerzającą się w sposób regularny tubę. Kształt samej tuby, konstrukcja membrany, konstrukcja układu magnetycznego mogą być silnie zróżnicowane. W porównaniu z konwencjonalnymi głośnikami promieniującymi bezpośrednio do otoczenia, głośniki tubowe wyróżniają się wyższą sprawnością oraz węższą, dokładniej kontrolowaną charakterystyką kierunkową.
Obrazek

Jest to kosztowne rozwiązanie, które wymaga dużo miejsca w domu, co było do zaakceptowanie z mono. ale to się zmieniło ze stereofonią, gdzie potrzebne są 2 sztuki, a na dodatek pojawiła się jeszcze na horyzoncie kwadrofonia z apetytem na aż 4 takie.

Obrazek

Rozwój ukierunkowano przez to na bardziej ekonomiczne konstrukcje bassreflex

Obrazek

Intensywnie szukano przy tym rozwiązań z Dual Concentric w mniejszych obudowąch

Obrazek

W złotej erze hi-fi z królujacą kasetą kompaktową pojawił sie model Litle Gold Monitor, który służy za wzór dla współczesnej oferty i wspomniano o nim w branżowym czasopiśmie Estrada/Studio https://estradaistudio.pl/testy/sprzet- ... r-studyjny

Obrazek

Pojawiają się różne formy zobrazowania zalet przetwornika współosiowego

Obrazek

Tannoy ma uniwersalne wyjaśnienie z ilustracją powyżej, która pokazuje ograniczenia tradycyjnych rozwiązań - nawet z korektą charakterystyki fazowej. Uwzględnione jest generowanie dźwięku z poszczególnych przetworników elektro-akustycznych w płaszczyźnie pionowej i poziomej oraz dla różnych częstotliwości.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Alternatywa korekty charakterystyki fazowej

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Zaawansowane rozwiązanie mechaniczne z wieloma przetwornikami https://audiophilestyle.com/ca/reviews/ ... iew-r1141/
Obrazek
Alexx V™ to kolumny wyjątkowo elastyczne w kwestii ustawienia i dopasowania do pomieszczenia odsłuchowego dzięki odwracalnemu portowi bas refleksu XLF i niezależnie regulowanym modułom. Łatwość instalacji w szeregu różnych pomieszczeń pozwala miłośnikom muzyki poznać pełnię możliwości tego systemu. Każdy z głośników jest teraz ustawiony bardziej precyzyjnie względem słuchacza, co zapewnia wybitną reprodukcję detali a zgodność czasowa jest lepsza w każdej pozycji odsłuchowej. https://www.audiofast.pl/pl/wilson-audio/alexx-v
Phase response to nie jest prosty temat

Wikipedia w j.pol. ma dość obszernr hasło Charakterystyka fazowa https://pl.wikipedia.org/wiki/Charakterystyka_fazowa

Odpowiednik w j. ang. nie ma już równie szerokiego opisu https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_response

ObrazekObrazek

Czasopismo Elekronika Praktyczna w listopadzie 2008 roku zamieściło tekst pt Parametry technika i kuglarstwo, gdzie Piotr Górecki na stronach 77-95 szeroko porusza nierzetelne tezy o sprzęcie audio i w "fazowej" kwestii można tam przeczytać:
I dotyczy dwóch zagadnień: kilku głośników w jednej kolumnie, a także systemów stereo i wielokolumnowych. Należy jednak bardzo mocno
podkreślić, że omawiane szkodliwe zjawisko to nie są „czyste” zniekształcenia fazowe, tylko występująca w systemach wielogłośnikowych nierównomierność charakterystyki amplitudowej związana z interferencją. Tymczasem omówione zjawisko jest często mylone z prawdziwymi zniekształceniami fazowymi i stąd liczne nieścisłe i mylące stwierdzenia, na przykład, że zniekształcenia fazowe są poważnym problemem przy budowie kolumn
Czyli problemem jest nierównomierność charakterystyki amplitudowej związanej z interferencją

W temacie interferencji Marek Ples rozpoczyna informację: https://weirdscience.eu/Interferencja%2 ... znych.html
Czym jest inter­fe­ren­cja? Każdy z nas sły­szał to słowo i często koja­rzy się ono w jakiś nie­o­kre­ślony spo­sób z falami lub drga­niami. Fizyk jed­nak jed­no­znacz­nie stwier­dzi, że to zja­wi­sko nakła­da­nia się fal pro­wa­dzące do zwięk­sza­nia lub zmniej­sza­nia ampli­tudy fali wypad­ko­wej. Inter­fe­ren­cja zacho­dzi dla wszyst­kich rodza­jów fal(elek­tro­ma­gne­tycz­nych, mecha­nicz­nych, de Bro­glie itd.), we wszyst­kich ośrod­kach, w których mogą roz­cho­dzić się dane fale.
ObrazekObrazek

Praktycznie na temat tych zagadnień zwrócono uwagę w czasopiśmie Estrada/Studio, gdzie Piotr Sadłoń 2019-03-12 opublikował ciekawy artykuł pt Projektowanie filtrów FIR - korekcja charakterystyki fazowej i amplitudowej za pomocą FIR-ów, który jednoznacznie rozpoczyna: https://livesound.pl/tutoriale/5381-pr ... oca-fir-ow
Nie chodzi tu bynajmniej o projektowanie hardware’owych filtrów, z wykorzystaniem „kości” układów scalonych (procesorów) i mnóstwa innych elementów elektronicznych. To zadanie dla tych, którzy o elektronice nie tylko mają pojęcie „jakie takie”, ale solidnie „siedzą w temacie”. My, zwykli śmiertelnicy, możemy skorzystać z gotowych już urządzeń, które oferują możliwość zaimplementowania zaprojektowanych przez nas filtrów FIR.
"Solidnie siedząca w temacie" mgr inż Jadwiga Balicka opracowała i szeroko udostępnia stosowny do tego tekst pt Charakterystyka amplitudowa i fazowa filtru aktywnego, gdzie wyjaśnia m.in.: https://docplayer.pl/10333093-Charakter ... wnego.html
Charakterystyka fazowa φ(f) jest to przesunięcie fazowe (podawane w stopniach lub radianach) sygnału wyjściowego względem sygnału wejściowego w funkcji częstotliwości f. Jeżeli sygnał wyjściowy jest opóźniony względem wejściowego, to przesunięcie fazowe φ(f) ma wartość ujemną.
Producenci głośników z praktycznym doświadczeniem inwestują we własne rozwiązania techniczne i są to poważne kwoty.

ObrazekObrazek

Tannoy zainwestował już w latach 40 ubiegłego wieku w rozwiązanie Dual Concentric, które cały czas rozwija i odnosi z tym sukcesy. Inwestują teraz w aktywne rozwiązania, ale w temacie "charkterystyki fazowej" stosują sprawdzoną od lat koncepcję i mają do tego wyjaśnienie:
Discrete driver speaker systems using non-coaxial sources have an inherent design flaw in that each drive unit is an acoustic source of its own. While the components are physically aligned on one axis, they are displaced in source and can only be coherent at one specific listening point. When delays are applied to compensate for driver alignment, signals can only be aligned along a narow listening plane on one axis. Even systems with ratatable horns suffer from a significant 'suck-out' in the crossover region, and no amount of DSP processing can correct this phenomenon. The constant directivity characteristic of the Dual Concentric overcomes such time alignment problems
Obrazek

Współosiowe rozwiązania Uni-Q od brytyjskiego KEF są również wspomagane najnowszymi technologiami. Stosowane są zaawansowane rozwiązania cyfrowe, ale nie zapomina się o tych tradycyjnych.
Single Apparent Source is a unique technology that is only possible with the iconic Uni-Q driver array, the building block of KEF's signature sound. To achieve the acoustic ideal of a point source, four low-frequency drivers in symmetrically opposing pairs are tightly packed around a two-way Uni-Q driver where the mid-frequency and high-frequency share the same acoustic centre.
Ograniczenie nierównomierność charakterystyki amplitudowej związanej z interferencją pozwala wiernej odtwarzać muzykę
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Coax EAC - link do tematu na blogu

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Wandal znów grasuje tu na forum !!!
To szaleństwo widać w poście powyżej i powielone jest we wszystkich istniejących tutaj na forum wątkach. Nie wiadomo co będzie dalej sabotował. Jest to współpracownik poczytnego serwisu, gdzie kreuje statystyki odwiedzin i ma do tego wypracowane prymitywne techniki, które bazują na notorycznej dezinformacji czytelników.

Nie zaszkodzi w związku z tym podać tu bezpieczny link bezpośrednio do zakotwiczonego w strukturze Google blogu, gdzie jest zamieszczana informacja dotycząca konfiguracji PC na potrzeby odtwarzania muzyki.

4 BienSound PC & EAC
https://4biensoundpc.blogspot.com

Natomiast wątki dostępne tutaj na forum w dziale pytań i sugestii to:

Obrazek

AIMP wart koaksjanego przetwornika elekto-akustycznego https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?t=39695

Obrazek

AIMP z WASAPI to referencyjny program dla BienSound PC https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?t=39594

Obrazek

AIMP and Sound HD with the new surround in Windows
https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?t=39453

Linki do innych tematów zamieszczonych we wcześniej wpisych są w poscie "AIMP w sugestiach zamieszczonych na forum w nowinkach" viewtopic.php?p=45700#p45700
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

EAC z labiryntem akustycznym

Post autor: BienSoundPC »

w poście powyżej wandal zaćwierkał na miarę swoich możliwości i powiela te bazgroły w każdym wątku na forum

Obrazek

Na szczęście w temacie koaksjanego przetwornika elekto-akustycznego są ciekawsze rzeczy, jak np obudowa do niego i m.in. w polskojęzycznym słowniku hi - fi można przeczytać: https://www.hifi.pl/porady/terminologia ... olumny.php
Najpopularniejszym typem obudowy głośnikowej jest bass-reflex. Ten termin jest używany zarówno w języku polskim jak i angielskim. W angielskim występuje także w wersji skróconej reflex, alternatywnie można użyć określenia reflex enclosure. Dla tego typu konstrukcji stosuje się też szereg terminów alternatywnych. A więc mamy obudowę wentylowaną, po angielsku vented enclosure. Kolejny wariant to obudowa z otworem, po angielsku ported enclosure. Tu warto zwrócić uwagę, że obudowa typu linia transmisyjna (ang. transmission line, skrót TL stosowny w obu językach), też ma otwór, ale to już jest inna konstrukcja
Wademecum Audio ma informację wyjaśniającą w czym rzecz z TL: https://audio.com.pl/vademecum/faq/audi ... ansmisyjna
Punktem wyjścia dla obudowy z linią transmisyjną było stworzenie idealnych warunków akustycznych do wytłumienia fali od tylnej strony membrany. Obudowa tego typu miała być układem nierezonującym, a jedynie izolującym energię od tylnej strony membrany (której nie można "po prostu" pozwolić na swobodne promieniowanie, gdyż jest w przeciwfazie z przednią stroną membrany).
Taka obudowa jest intersującą dla przetwornika współosiowego.

Obrazek

Obudowy tego typu najpewniej jest jednak klasyfikować, jako labirynt akustyczny, bo istnieją rózne ciekawe altarnatywy. Ilustracje powyżej pokazują również, że mogą być nawet transparentne.

Obrazek

Podobnie w transparentnej obudowie może być BienSound PC typu desktop, czyli eleganko nazwany La musique sonne bien avec cet ordinateur de bureau, z którym jest tylko jedna prosta zasada: Muzyka to nie aplikacja biurowa. https://4biensoundpc.blogspot.com/p/muz ... urowa.html

Fostex ma kultowy przetwornik Full Range, z którym są nadal wyjątkowe możliwości

Obrazek

Konkretnie chodzi tu o zastosowanie go w konstukcji nazywanej back-loaded horn. Wielu Japończyków zbudowało sobie głośniki z taka obudową, chociaż nie jest to łatwe. Była to jednak bardzo korzystną alternatywa dla oferty z salonów audio dla kwadrofonii. Pozwalała optymalnie ustawić 4 takie głośniki w pokoju, by wszystkie przetworniki były na wysokości uszu. Ma to nadal znaczenie również dla odtwarzania muzyki z nagrań stereofonicznych, a w przypadku 4 głośników i dźwieku przestrzennego jeszcze bardziej warto jest o to zadbać.

Legendarny przetworniki współosiowy Fostex nie wymagał wysterowania z mocnym wzmacniaczem, co było ważne jeszcze w czasach konstrukcji lampowych. Miał również bardzo atrakcyjna cenę. W 1972 roku kosztował 4,5 tys. ¥., co brzmi teraz obiecująco poniżej 150 zł, ale wówczas pieniądz miał inną wartość. Aktualna oferta przetworników Fostex jest bardzo zróżnicowana, ale ich ceny nie są wygórowane. Powodem jest, że generalnie nie są dla wysterowania z duża mocą, z czym komponują się w logiczny sposób ze wzmacniaczami pracującymi w ekskluzywnej klasie A, gdzie liczy się jakość, a nie ilość. Są przez to szczególnie atrakcyjne dla fanów wzmacniaczy lampowych.

Obrazek

Teraz w ofercie Fostex są z labiryntem akustycznym zgrabne obudowy o wymiarze 145(S) x 343(W) x 216(G) mm w zestawie z 4 calowym FE103En, który nie wymaga silnego wzmacniacza. Można z nimi i tradycyjnymi wzmacniaczami z oferty RTV wygodnie umeblować sobie pokój dla odtwarzania muzyki z 4 głośników. https://www.fostexinternational.com/doc ... 0-BH.shtml

Obrazek

Są także dostępne na rynku wyższe dla FE126NV i mają wymiary 31 5/8” (W) x 7 1/4” (S) x 14 1/2” (G). Zajmują więcej miejsca w pokoju, ale łatwo jest praktycznie ustawić. https://www.madisoundspeakerstore.com/f ... -kit-pair/

Obrazek

Były także z wymiarami 29” (W) x 9 3/4" (S) 14 3/4” (G) dla 6 1/2 calowego FE 166 En https://www.madisoundspeakerstore.com/f ... -kit-pair/

Obrazek

Obudowa z labiryntem akustycznym może być także betonowym odlewem,jak Rauna Leira z początku lat 80 ubiegłego wieku, z tradycyjnym rozwiązaniem 2 drożnym https://rauna.squarespace.com/about-rauna

Obrazek

Brytyjczycy zaoferowali natomiast odlew z labiryntem, który jest obudową zamkniętą z rozwiązaniem 4 drożnym.

Szerzej w temacie nowej i strarej oferty Rauna of Sweden oraz BOWERS & WILKINS Nautilus jest w blogowym tekście https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... syjna.html
Ostatnio zmieniony 22 maja 2023, 08:48 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 3 razy.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

8 calowy EAC z labiryntem akustycznym

Post autor: BienSoundPC »

W amerykańskim zestawie do samodzielnego montażu jest 8" Fostex.https://www.madisoundspeakerstore.com/f ... -kit-pair/

W tym temacie jest szerszy tekst pt 8' Full Range z labiryntem akustycznym https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... yntem.html

Obrazek

Na rysunku widać obudowę z labiryntem akuystycznym typu back-loaded horn z gniazdem dla bi-ampingu, które nie jest potrzebne z oferowanym w zestawie szerokopasmowym przetwornikiem (full rang) FE-206En. https://www.fostexinternational.com/doc ... E206En.pdf

Taki EAC nie potrzebuje zwrotnicy. Dzięki temu nie ma w niej również strat mocy ze wzmacniacza. W obudowie z labiryntem akustycznym FE-206En z SPL 96 dB może bardzo dobrze zagospodarować 30 wat z ekskluzywnego wzmacniacza lampowego, czy tranzystorowego, który pracuje w klasie A. Kwestie związane z klasyfikacją wzmacniaczy poruszone są w tekście pt Ampery potrzebne do przetwarzania elektroakustycznego https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... zania.html

Obrazek

Full Range można natomiast zastąpić przetwornikiem współosiowym i warto wówczas skorzystać z gniazd bi-ampingu oraz użyć aktywną zwrotnicę. Jest to szerzej omówione w tekście pt Aktywna zwrotnica cyfrowa za jedynie 110 Euro https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... syjna.html

Tapered Quarter-Wave Tube

Jest to typ obudowy z labiryntem akustycznym, którą łatwiej jest samodzielnie zaplanować i zrealizować niż back-loaded horn. Porównując pierwszą ilustrację w tym poście z tą poniżej widać, że w drugim przypadku zamontować trzeba z precyzyjnym kątem tylko jedna ściankę. Kalkulator dla wyliczenia takiej konstrukcji jest dostępny w Internecie http://www.mh-audio.nl/Calculators/TQWT.asp

Obrazek

Taką konstrukcję miały odlewane w betonie obudowy szwedzkich głośników Rauna, które reklamowano z hasłem "Najgorsze co można zrobić z 6 desek to głośnik". Niemniej obudowy z tego typu labiryntem akustycznym powstają najczęściej z desek. Popularne jest takie ich użycie dla przetworników współosiowych lub full range, chociaż znajdują również zastosowanie dla ambitnych zestawów 2 drożnych. Zagadką jest tu, czemu szwedzkie odlewy nie powstały również dla przetwornika współosiowego

Z kątem 90°w back-loaded horn

Obrazek

Problem z właściwy kątem przycięcia i klejenia jest w obudowie z labiryntem akustycznym na tyle poważny, że Fostex w specyfikacjach dla swoich przetworników pokazuje konstrukcję, gdzie trzeba przyciąć znacznie więcej deseczek. Przycięcie nawet takiej ich ilości, ale pod kątem prostym jest znacznie mniejszym wyzwaniem.

Obrazek

Liczba deseczek przycinanych pod kątem prostym potrafi być imponująca w back-loaded horn

Ograniczenia przetwornika można korygować z EQ.

Obrazek

Korektory stosowane są od dawna z systemami estradowymi. Pojawiły się także masowo wiele lat temu w ofertach RTV i ich nazwa equalizer jest powszechnie znana. Korekta z nimi niezależnie od stopnia zaawansowania takiego urządzenia uwzględnia również akustykę pomieszczenia.

Inaczej jest z korektami w pasywnych zwrotnicach. Wprowadzają je producenci głośników hi-fi. Są na podstawie pomiarów w wytłumionych komorach. To pozwala kupującemu porównać dostępne na rynku produkty. Prezentowane przez producentów pomiary nie odzwierciedlają jednak tego, co dane głośniki oferują u użytkownika.

Obrazek

Odtwarzając muzykę z PC jest możliwość bardzo precyzyjnego skorygowania sygnału, by zredukować ograniczenia w charakterystyce głośnika z uwzględnieniem wpływu akustyki konkretnego pomieszczenia. Nawet z uwzględnieniem charakterystyki fazowej, na co uwaga zwracana jest głównie w głośnikach, które mają wiele przetworników. To może dotyczyć również przetwornika współosiowego. Ten temat został już poruszony we wcześniejszym poście w niniejszym wątku na forum oraz szerzej na blogu we wpisie pt Alternatywa korekty charakterystyki fazowej - phase response https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... styki.html

Obrazek

Na wykresie powyżej widoczne są ograniczenia japońskiego przetwornika szerokopasmowego, który oferowany jest w amerykańskim zestawie. Podobnie jest w przypadku pozostałych przetworników, które polecane do tej obudowy i charakteryzuje je niższa impedancja dla sygnału w dolnym paśmie dźwięku.

FF 225 WK https://www.fostexinternational.com/doc ... f/ffwk.pdf
FE 207 NS https://www.fostexinternational.com/doc ... E208NS.pdf
FE 206 NV2 https://www.fostexinternational.com/doc ... 206NV2.pdf

Obrazek

Amerykanie polecaają również legendarny przetwornik Fostex FE - 208EƩ,https://www.fostexinternational.com/doc ... e208ez.pdf

W ich ofercie jest już z najnowszymi modernizacjami. Kosztuje ponad 250 dolarów i zapewnia możliwość jeszcze lepszego zagospodarowania mocy ze wzmacniacza.

Obrazek

Głośniki z tym przetwornikiem powstają przez to również w bardzo zaawansowanych i precyzyjnie wykonanych obudowach.

Obrazek

Na ilustracji powyżej widać, że kreatywność budujących z przetwornikami Fostex full range jest chyba nieograniczona. Podobnie możliwości daje przetwornik współosiowy.

Obrazek

Na zdjęciu powyżej widać wmontowany w obudowie wzmacniacz dla wysterowania 3 i pół calowego przetwornika szerokopasmowego, co może być inspiracją dla konstrukcji z większym i współosiowym EAC. Ten moduł wzmacniacza zapewnia 2x50 wat i łatwo można go podłączy ze wspomnianą już wcześniej aktywną zwrotnicą. Wyeliminowanie w ten sposób wolnostojących wzmacniaczy hi-fi ułatwia rozmieszczenie głośników w domu.

Obrazek

Chodzi jedynie o koncepcję z analogową częścią schematu powyżej, a nie przedstawione w nim funkcje cyfrowe, które mogą ułatwić podłączenie w domu, ale tu jakość jest zbyt niska, bo zostało to zaprojektowane z ekstremalnie niskim budżetem, co jest w całości opisane na stronie https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/ ... ive-guppyk
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Alternatywa z przetwornikiem elektoakustycznym

Post autor: BienSoundPC »

Powyżej znalazła się kolejna próbka inteligencji wandala i jak zwykle powielona we wszystkich wątkach. Ten niezrównoważony człowiek twierdzi, że jest współpracownikiem redakcji serwisu o oprogramowaniu i chwalił się tam: Windows 11: wciąż nie potrafię go używać. Tam wypowiada się jako moderator na form w każdym temacie, a nie ma pojęcia jaka jest np.różnica z obudowami głośników, co tutaj zostało poruszone w poście pt aktywnie z 3" przetwornikiem w obudowie back-loaded horn viewtopic.php?p=46327#p46327

Obrazek

Na forum o oprogramowaniu blokowana jest również informacja, jak ta przedstawiona poniżej w ilustracji dotyczącej szerokopasmowego przetwornika elektroakustycznego w obudowie back-loaded horn

Obrazek
Obrazek
Lepiej więc korzystać z dobrego programu, a nie szukać takiego

Obrazek

Głośnik zyskuje niezależnie od obudowy, gdy dostaje sygnał z AIMP

Obrazek

Polskie monitory z norweskim przetwornikiem współosiowym mają obudowę zamkniętą. viewtopic.php?p=45997#p45997

Obrazek

Brytyjczycy z KEF postawili na przetwornik koaksjalny z wylotem basreflesu w tylnej ściance viewtopic.php?p=46034#p46034

Obrazek

Tannoy, która na jest brytyjskim synonimem nagłośnienia stawia na basrefles w przedniej ściance viewtopic.php?p=46035#p46035

Obrazek

Amerykański Fluid Audio preferuje również front viewtopic.php?p=46031#p46031

Obrazek

Dobranie sprzętu jest czymś oczywistym dla studia. Tam formowane są nagrania i później są odtwarzane w domach. Temat jest poruszony na przykładzie różnych instalacji z fińskimi monitorami studyjnymi Genelec https://4biensoundpc.blogspot.com/p/dob ... zania.html Obrazek
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

APS COAX 2 Bass Extender

Post autor: BienSoundPC »

Produkowany w Polsce subwoofer w zamkniętej obudowie https://www.aps-company.com/pl/coax-2-bass-extender/
Obrazektworzy z monitorem studyjnym Coax 2 aktywny głośnik 3-drożny Obrazek
Basowy extender wielokanałowy monitora studyjnego Coax 2 – jak sama nazwa wskazuje jest on uzupełnieniem aktywnego monitora studyjnego Coax 2 w odtwarzaniu niskich częstotliwości. Bas z extendera jest szybki, dynamiczny, szczegółowy, czysty, przejrzysty, a do tego wielokanałowy: 1+1, 2+2, 3+3, 4+4, 5+5…
Obrazek

Te polskie monitory aktywne z norweskim przetwornikiem SEAS stały się referencją dla konfiuradji PC4uMusic. Temat poruszony jest szerzej pt Audio Pro Solutions Coax - referencja z Polski dla odtwarzania muzyki przy biurku https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... snego.html

Obrazek

Producent z Wrześni brał już wcześniej pod uwagę aktywne subwoofery

Obrazek

W ofercie miał 2 subwoofery ze wzmacniaczem mocy 450W i otworem bass reflex w tylnej ściance. Większy z przetwornikiem o średnicy 35 cm i mniejszy z 29. Rozmieszczenie ich w domu było sporym wyzwaniem.

Koncepcja APS COAX 2 Bass Extender jest przyjazna dla domu

Obrazek

Jest przez to ciekawą alternatywą dla pasywnej oferty, która zadebiutuje na Audi Video Show 2023 i jest o niej szerzej pt Analogowo ze streamingu do nowoczesnego zestawu Unitry https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... snego.html

Obrazek

17 -29 X 2023 jest okazja posłuchać basu w zamkniętej obudowie https://audioshow.pl/pl/main

APS nie zaprezentuje tam swojej oferty, ale zrobi to Unitra i to jest okazja, by posłuchać, jakie zalety ma dla niskich tonów zamknięta obudowa, gdy przetwornik elektroakustyczny zostanie właściwie wysterowany.

Temat jest poruszony we wpisie pt Audio Video Show 2023 dla subwoofera https://krzemel.blogspot.com/2023/10/au ... ofera.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

3+1 z 1+2 w pionie dla surround

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Jeden wysokotonowy przetwornik elektroakustyczny między dwoma niskotonowymi w obudowie odlewanej z kompozytu betonowego zastosowano w szwedzkich głośnikach Rauna, a ich konstruktorem był Bo Hanson. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać właściwości podobne do tych z przetwornikiem współosiowym.

Obrazek

Szwedzka konstrukcja przypomina w niektórych aspektach tani głośnik centralny za 300 PLN. Pozwala to przy ustawieniu tych głośników w poziomie, a nie pionie stworzyć relatywnie niewielkim kosztem bardzo praktyczny zestaw dla surround Microsof

Obrazek

Potrzebny jest do tego jeszcze 4 kanałowy wzmacniacz mocy. Można kupić taki całkiem niedrogo, o ile ma jedynie wysterować głośniki, a nie być elementem umeblowania i chlubą Pana Domu. Ciekawą ofertą może być np wzmacniacz Sony z MOS FET. Trzeba tu zapewnić jeszcze optymalne zasilanie, co może być już większym wyzwaniem, chociaż wystarczy tylko pamiętać o podstawach prawach fizyki. Zasilacz 20 A sobie tu poradzi.

Obrazek

3 takie głośniki w pionie z przodu i jeden z tyłu, które wysterowane zostaną sugerowanym wzmacniaczem bez problemu mogą w większości domów zapewnić melomanom miły relaks. Mają zamkniętą obudowę, co ułatwia rozmieszczenie ich w domu.

Obrazek

Pomocna jest przy tym także dostępna w Windows kalibracja

Więcej na ten temat w tekście pt 4ch surround przez zgrabne kolumienki centralne https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... ralne.html

Obrazek

Najbardziej zaawansowana konstrukcja Bo Hansona była także dwudrożna z 12 przetwornikami dla niższych częstotliwości i 5 dla wyższych
ODPOWIEDZ