5.30.2428 i akustyka pomieszczenia

Tutaj możecie zgłaszać błędy w wersji testowej odtwarzacza.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

5.30.2428 i akustyka pomieszczenia

Post autor: BienSoundPC »

RC2 z 17 listopada 2023 działa jak zwykle poprawnie

Aktualne testy są z tradycyjnym ustawieniem stereo.

W przekształceniach jest zezwolenie na korzystanie z systemowych dekoderów i jest to stabilna wersja LAV Filres 0.78.0

Suwak zmiany próbkowania jest w pozycji na maksymalną jakość.

Wszystkie opcje z dodatkowym przetwarzaniem są wyłączone
  • Ramping:Off
  • Surround:Off
  • Playback Mode:Normal
  • Interpolation:No

Odsłuch był z aktywnymi monitorami 2 drożnymi w zamkniętej obudowie, które postawione są na wysokości uszu.

Obrazek

Ich rozstawienie zostało właściwie wprowadzone w manualnej konfiguracji sterownika procesora dźwięku.

W pomieszczeniu sufit i ściany mają dodatkowe wygłuszenie pogłosu akustycznego niskich częstotliwości.

Pokój nie jest w kształcie klasycznego prostopadłościanu. Sufit ma skosy i zostały w nim dodatkowo podwieszone pochłaniacze energii akustycznej, których rozmiar jest dostosowany do niskich częstotliwości. Te tony są w szczególnie niekontrolowany sposób wzmacniane podczas odtwarzania muzyki głośników stojących w zamkniętym pomieszczeniu.

Obrazek

Problem z akustyką w pomieszczeniu jest znany od lat i pomiary głośników robione są w bardzo silnie wytłumionych komorach. Taką szczycono się bardzo np we Wrześni i miała świadczyć o wysokiej jakości produkcji Tonsila. Takie rozumienie tematu kultywowane jest z monitorami studyjnymi APS, które produkowane są we Wrześni i precyzyjnie kalibrowane, by podczas pomiaru w komorze uzyskać jak najbardziej prostą krzywą SPL/Frek, Widać to na ilustracji z APS Germano Acustic AEON 2, który powstał we współpracy z nowojorskim studiem nagrań. Pytanie jest, czy pomiar był w komorze producenta we Wrześni, czy u użytkownika w Nowym Jorku

Obrazek

Takiej krzywej nie uzyska się z całaą pewnością z AEON i subwooferami w studio z całkowicie nagimi ścianami, jak widać to na zdjęciu powyżej.

Obrazek

Skorygować może to stosowne oprogramowanie i taka cyfrowa korekcja jest bardziej precyzyjna. Jednak powielanie korekcji zwiększa niekorzystne deformacje zawartości nagrania i tym samym oferta producenta z kalibracja dla wytłumionej komory jest już nieco archaiczna. APS oferuje to z aktywną zwrotnicą i taka ingerencja jest relatywnie precyzyjna, ale mimo to dublowanie nie jest rozwiązaniem optymalnym

Obrazek

Gorzej jest w przypadku zwrotnic pasywnych i ma to ponownie związek z energią, która jest potrzebna do wysterowania przetwornika elektroakustycznego. To powoduje, że pojawiły się rozwiązania jak bi-wiring i bi-amping, co teoretycznie daje nawet ciekawe możliwości dla np rozwiązania z konfiguracją kina domowego i nową kolumną podłogową Unitry., o czym wspomniane jest pt 5.1 reference in optimal PC4uMusic configurations https://audiophilepc.blogspot.com/2023/ ... music.html

Energia to ważny wątek, ale często się o tym zapomina.

Obrazek

Nie zapomniał o tym Eugeniusz "Gene" Czerwinski https://www.mixonline.com/news/gene-cze ... 010-420871

Obrazek

Był profesorem psychoakustyki i przyczynił się do przełamania bariery dźwięku w lotnictwie. Postrzegał reprodukcję dźwięku jako generowanie energii i wytwarzane w przetworniku elektromagnetycznym ciepło musiało zostać odprowadzone, by uniknąć przekłamań. Już w latach 50-tych jego głośniki potrafiły generować 130 dB z bardzo niskimi częstotliwościami, co umożliwiło przeprowadzenie na ziemi wielu ważnych dla lotnictwa testów, przy nieograniczonym dostępie do sprzętu pomiarowego.

ObrazekObrazek

Dzięki temu jego rozwiązania umożliwiły również realne odtwarzanie w kinach fonii dla wyświetlania filmów katastroficznych. Pierwszy był pt Trzęsienie ziemi (Earthquake), który w 1975 roku otrzymał 2 Oscary za najlepszy dźwięk i efekty specjalne oraz 3 nominacje. Następnym był "Płonący wieżowiec", który zdobył 3 Oscary i 5 innych nagród oraz 14 nominacji. https://www.cerwinvegasweden.se/history/

Obrazek

Najbardziej rozpoznawalna jest marka jego firmy Cerwin Vega. Na całym świecie renomowane dyskoteki musiały mieć głośniki tej marki. Były także na wyposażeniu globalnych tras koncertowych największych gwiazd estrady. https://en.wikipedia.org/wiki/Cerwin-Vega
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 501
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

5.30.2428 z 27 XI

Post autor: BienSoundPC »

27 listopada aktualizator zainstalował kolejną 5.30.2428

Tradycyjne wszystko działa. Jest ustawienie dla pracy LAV Filters i zainstalowana jest stabilna wersja 0.78.0

Obrazek

Testy są 2 lub 4 głośnikami i manualnie wprowadzone jest ich rozmieszczanie w pokoju.

ObrazekObrazek

Kwadrofonicznie są ustawione w parze na przód i tył. W AIMP włączane zostaje do tego przekształcenie stereo>quadro. Jest o tym wspomniane pt Atutem dla muzyki z PC jest jego otwarta struktura https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... ktura.html

Obrazek

Testy były także z kwadrofonicznym nagraniem w systemie SQ, gdzie 4 kanały składowe są dodawane lub odejmowane z odpowiednim poziomem i przesunięciem fazowym. Kanał lewy-suma jest złożony ze składowych: kanał lewy-przód i oba kanały tylne. Kanał prawy-suma jest złożony ze składowych: kanał prawy-przód i oba kanały tylne.
Lsuma = Lfront - j 0,707 Ltył + j 0,707 Ptył
Psuma = Pfront + j 0,707 Ptył - j 0,707 Ltył

Przy odtwarzaniu kanały są dekodowane według następujących wzorów:
Lfront = Lsuma
Pfront = Psuma
Ltył = j 0,707 Lsuma - 0,707 Psuma
Ptył = - j 0,707 Psuma + 0,707 Lsuma
gdzie +j oznacza przesunięcie fazy o +90o a -j oznacza przesunięcie fazy o -90o.

Obrazek

Testy są z różnymi konfiguracjami w ustawieniach Lab Filter

Obrazek

W nagraniu z Staatskapelle Dresden najlepiej wypadło odtwarzanie z Dolby Pro Logic. Bardziej zaawansowana wersja wprowadzała niepożądane zmiany.

W tym temacie jest również tekst pt 4 EAC i analogowa kwadrofonia SQ i QS https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... -i-qs.html
ODPOWIEDZ