W amerykańskim zestawie do samodzielnego montażu jest 8" Fostex.
https://www.madisoundspeakerstore.com/f ... -kit-pair/
W tym temacie jest szerszy tekst pt
8' Full Range z labiryntem akustycznym https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... yntem.html
Na rysunku widać obudowę z labiryntem akuystycznym typu
back-loaded horn z gniazdem dla
bi-ampingu, które nie jest potrzebne z oferowanym w zestawie szerokopasmowym przetwornikiem
(full rang) FE-206En.
https://www.fostexinternational.com/doc ... E206En.pdf
Taki EAC nie potrzebuje zwrotnicy. Dzięki temu nie ma w niej również strat mocy ze wzmacniacza. W obudowie z labiryntem akustycznym
FE-206En z SPL 96 dB może bardzo dobrze zagospodarować 30 wat z ekskluzywnego wzmacniacza lampowego, czy tranzystorowego, który pracuje w klasie A. Kwestie związane z klasyfikacją wzmacniaczy poruszone są w tekście pt
Ampery potrzebne do przetwarzania elektroakustycznego https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... zania.html
Full Range można natomiast zastąpić przetwornikiem współosiowym i warto wówczas skorzystać z gniazd
bi-ampingu oraz użyć aktywną zwrotnicę. Jest to szerzej omówione w tekście pt
Aktywna zwrotnica cyfrowa za jedynie 110 Euro https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... syjna.html
Tapered Quarter-Wave Tube
Jest to typ obudowy z labiryntem akustycznym, którą łatwiej jest samodzielnie zaplanować i zrealizować niż
back-loaded horn. Porównując pierwszą ilustrację w tym poście z tą poniżej widać, że w drugim przypadku zamontować trzeba z precyzyjnym kątem tylko jedna ściankę. Kalkulator dla wyliczenia takiej konstrukcji jest dostępny w Internecie
http://www.mh-audio.nl/Calculators/TQWT.asp
Taką konstrukcję miały odlewane w betonie obudowy szwedzkich głośników
Rauna, które reklamowano z hasłem "
Najgorsze co można zrobić z 6 desek to głośnik". Niemniej obudowy z tego typu labiryntem akustycznym powstają najczęściej z desek. Popularne jest takie ich użycie dla przetworników współosiowych lub
full range, chociaż znajdują również zastosowanie dla ambitnych zestawów 2 drożnych. Zagadką jest tu, czemu szwedzkie odlewy nie powstały również dla przetwornika współosiowego
Z kątem 90°w back-loaded horn
Problem z właściwy kątem przycięcia i klejenia jest w obudowie z labiryntem akustycznym na tyle poważny, że Fostex w specyfikacjach dla swoich przetworników pokazuje konstrukcję, gdzie trzeba przyciąć znacznie więcej deseczek. Przycięcie nawet takiej ich ilości, ale pod kątem prostym jest znacznie mniejszym wyzwaniem.
Liczba deseczek przycinanych pod kątem prostym potrafi być imponująca w
back-loaded horn
Ograniczenia przetwornika można korygować z EQ.
Korektory stosowane są od dawna z systemami estradowymi. Pojawiły się także masowo wiele lat temu w ofertach RTV i ich nazwa
equalizer jest powszechnie znana. Korekta z nimi niezależnie od stopnia zaawansowania takiego urządzenia uwzględnia również akustykę pomieszczenia.
Inaczej jest z korektami w pasywnych zwrotnicach. Wprowadzają je producenci głośników hi-fi. Są na podstawie pomiarów w wytłumionych komorach. To pozwala kupującemu porównać dostępne na rynku produkty. Prezentowane przez producentów pomiary nie odzwierciedlają jednak tego, co dane głośniki oferują u użytkownika.
Odtwarzając muzykę z PC jest możliwość bardzo precyzyjnego skorygowania sygnału, by zredukować ograniczenia w charakterystyce głośnika z uwzględnieniem wpływu akustyki konkretnego pomieszczenia. Nawet z uwzględnieniem charakterystyki fazowej, na co uwaga zwracana jest głównie w głośnikach, które mają wiele przetworników. To może dotyczyć również przetwornika współosiowego. Ten temat został już poruszony we wcześniejszym poście w niniejszym wątku na forum oraz szerzej na blogu we wpisie pt
Alternatywa korekty charakterystyki fazowej - phase response https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... styki.html
Na wykresie powyżej widoczne są ograniczenia japońskiego przetwornika szerokopasmowego, który oferowany jest w amerykańskim zestawie. Podobnie jest w przypadku pozostałych przetworników, które polecane do tej obudowy i charakteryzuje je niższa impedancja dla sygnału w dolnym paśmie dźwięku.
FF 225 WK https://www.fostexinternational.com/doc ... f/ffwk.pdf
FE 207 NS https://www.fostexinternational.com/doc ... E208NS.pdf
FE 206 NV2 https://www.fostexinternational.com/doc ... 206NV2.pdf
Amerykanie polecaają również legendarny przetwornik
Fostex FE - 208EƩ,
https://www.fostexinternational.com/doc ... e208ez.pdf
W ich ofercie jest już z najnowszymi modernizacjami. Kosztuje ponad 250 dolarów i zapewnia możliwość jeszcze lepszego zagospodarowania mocy ze wzmacniacza.
Głośniki z tym przetwornikiem powstają przez to również w bardzo zaawansowanych i precyzyjnie wykonanych obudowach.
Na ilustracji powyżej widać, że kreatywność budujących z przetwornikami
Fostex full range jest chyba nieograniczona. Podobnie możliwości daje przetwornik współosiowy.
Na zdjęciu powyżej widać wmontowany w obudowie wzmacniacz dla wysterowania 3 i pół calowego przetwornika szerokopasmowego, co może być inspiracją dla konstrukcji z większym i współosiowym EAC. Ten moduł wzmacniacza zapewnia 2x50 wat i łatwo można go podłączy ze wspomnianą już wcześniej aktywną zwrotnicą. Wyeliminowanie w ten sposób wolnostojących wzmacniaczy hi-fi ułatwia rozmieszczenie głośników w domu.
Chodzi jedynie o koncepcję z analogową częścią schematu powyżej, a nie przedstawione w nim funkcje cyfrowe, które mogą ułatwić podłączenie w domu, ale tu jakość jest zbyt niska, bo zostało to zaprojektowane z ekstremalnie niskim budżetem, co jest w całości opisane na stronie
https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/ ... ive-guppyk