![Obrazek](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10332/assets/547644/large-0df08c1a52e3add8b58e5cba42a1ee37.jpeg)
Cytat powyżej jest ze strony o 184 auducji Pora Siesty https://nowyswiat.online/podcasty/pora-siesty-184Orkiestra akompaniuje solistom z dyskrecją, nie używa się mikrofonów. Głos sięga najodleglejszego z 20 tysięcy miejsc, ale już nie dalej.
W audycji zaprezentowane był najlepsze glosy
Wato słuchać ich z odpowiednim sprzętemEnrico Caruso - Santa Lucia (Neapolitan Folk Song)
Luciano Pavarotti, Aldo Sisilli, Orchestra da Camera Arcangelo Corelli & Lucio Dalla - Caruso (Live at "Pavarotti International" Charity Gala Concert, Modena 1992)
Maria Callas, Philharmonia Orchestra & Tullio Serafin - Gianni Schicchi, Act I: "O mio babbino caro" (Lauretta)
Paraire Tomoana, Maori Music Group, Abbey Road Ensemble & Dame Kiri Te Kanawa - Hine e Hine
Anna Netrebko, Elīna Garanča, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg & Marco Armiliato - Lakmé: Viens, Mallika, ... Dôme épais (Flower Duet) [Excerpt]
Andreas Scholl, Collegium Vocale Gent & Philippe Herreweghe - St. Matthew Passion, BWV 244, Part 2 : No. 39. Aria (Alt) "Erbarme Dich"
Rolando Villazón - Noche De Ronda
Plácido Domingo, John DeMain & Chorus and Orchestra of the Municipal Theatre of Rio de Janiero - Manha de Carnaval (The Morning After) from Black Orpheus
Kathleen Battle, Romero Lubambo, Cyro Baptista, Cyrus Chestnut, Ira Coleman & Grover Washington, Jr. - Melodia Sentimental (Sentimental Melody) (from Forest of the Amazon)
Nadine Sierra, Royal Philharmonic Orchestra & Robert Spano - Bachianas brasileiras No. 5, W. 389: I. Aria (Cantilena)
Padcast Radia Nowy Świat dostępny jest nawet z 320 kbps, co zapewnia całkiem przyzwoitą jakość odtwarzania muzyki. Trzeba za to jednak zapłacić i szkoda chyba tracić pieniądze na mierne jej odtwarzanie. Darmowe jest 128 kbps i tu jeszcze bardziej istotne jest zredukowanie do minimum przekłamań przy dekodowaniu i później przetwarzaniu D/A.
![Obrazek](https://www.researchgate.net/profile/Diqun-Yan-2/publication/220443143/figure/fig1/AS:670000729825307@1536752030673/MP3-encoder-block-diagram.png)
Strumień jest w mp3 i trzeba dekodować 576 odrębnych sygnałów, na które dzielone jest pasmo dźwięku 20 Hz – 20 kHz. Kodek analizuje je na podstawie modelu psychoakustycznego i określa z jaką dokładnością należy zakodować każdy z nich. Przekłamania przy przetwarzaniu mp3 słabszej jakości są szczególnie irytujące, gdy chcemy posłuchać najlepszych głosów.
![Obrazek](https://assets2.rappler.com/2021/02/BillieFINNEAS_4_bubble2_01294818.png)
Wyższa jakość strumienie to oczywiście nie wszystko, chociaż start Spotify hi-fi reklamowali artyści z argumentem, że to pozwala lepiej docenić ich wysiłek w studio itd. Można o tym nadal przeczytać pt Billie Eilish teams up with Spotify to unveil new HiFi listening experience https://www.nme.com/news/music/billie-e ... ce-2886855
Wierność odtwarzanie nagrań, które oparte są na intensywnej pracy w studio trudno jest ocenić, bo brakuje do tego referencji. Inaczej jest z ludzkim głosem, a w szczególności, gdy nagranie jest w warunkach, jak te w cytowane na wstępie. Tu rozwiązania w ofertach z systemami wbudowanymi sprzętu RTV nie zawsze są dostatecznie skuteczne.
![Obrazek](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcnX-ikLiRF6CNcaOwq412z7PLZ6GmS5Gjb9a7n2-V-kN1Nwsd2mF9SElno2GZIG-AwYGaBrDPBbNavxrEqAxS4scoUFJE_XcEYNxHMPdhtsnLxXYHtT1bFPHCq56XL1AUtkLc4xQ9PU9or2RJMr53OdP3ngGzbJBQ0wuR29vNM_1l9uqY1o1rTXzLthc/s16000/gkor.jpg)
PC ma odpowiednią moc obliczeniową i na dodatek otwartą strukturę, co daje szeroki dostęp do stosownego oprogramowania, by zapewnić sobie najlepsze możliwie przetwarzanie sygnału i nie musi być to drogie, a czasami jest nawet bezpłatne. AIMP jest najlepszym tego przykładem i temat poruszony jest szerzej pt PC4uMusic hardwarowo i softwarowo z WASAPI https://krzemel.blogspot.com/2024/01/ha ... ienia.html