AIMP z WASAPI to referencyje konfiguracji PC4uMusic

Wszelkie pytania i sugestie dotyczące AIMP'a.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

All in one PC i iMac

Post autor: BienSoundPC »

Otwarta struktura w PC all in one ma ograniczenia

Obrazek

HP z obsługuje maksymalnie 24 bit/48 kHz. Nie jest to optymalne, by posłuchać np podcastu Radia Nowy Świat z audycją Pora Siesty. Można jednak dla tego strumienia 320 kbps mp3 16/44,1 zapewnić przy przetwarzaniu cyfry na analog nadprókowanie z podwójną precyzją 32 bit. Małe jest natomiast prawdopodobieństwo, że kupujący all in one PC z tego skorzystają.

Obrazek

Jeszcze mniejsze jest prawdopodobieństwo, że coś takiego może zainteresować kupujących iMac.

w tym temacie jest tekst pt All in one PC and iMac just like TV https://audiophilepc.blogspot.com/2024/ ... -imac.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Referencja dla cyfrowej korekcji RIAA

Post autor: BienSoundPC »

Przedwzmacniacz mikrofonowy za 10 tysięcy złotych

Obrazek

Konfiguracja PC4uMusic daje możliwość zastosowania dla nagrań z winylu cyfrowej korekty RIAA. Pozwala również zrobić perfekcyjną kopię cyfrową analogowego nagrania zapisanego w rowku płyty winylowej. Potrzebny jest do tego odpowiedni przedwzmacniacz mikrofonowy. Referencją może być Neumann V 402 2-channel Microphone Preamp. https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... -riaa.html

Obrazek

Referencyjnym gramofonem może być np Forsell Air, którego ramię porusza się identycznie, jak podczas grawerowania rowka płyty winylowej.

Obrazek

Yamaha MusicCast Vinyl 500 to znacznie tańsze rozwiązanie dla domowego serwera, ale nie została uwzględniona cyfrowa korekta RIAA. Więcej na temat tej japońskiej można przeczytać pt Bezprzewodowy odtwarzacz winylu od Yamaha https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... inylu.html

Obrazek

W cenie ok 2000 zł był Dual DT 500 USB, który także nie uwzględniał cyfrowej korekcji RIAA. Więcej w temacie tworzenia cyfrowych kopi z płyt analogowych jest pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... ylu-i.html

Obrazek

W gramofonach Revox stworzone zostały praktyczne możliwości, by wbudować moduł dla cyfrowej korekcji, ale stosowna oferta nigdy się nie pojawiła. Z takim rozwiązaniem mogły jednak powstawać bardzo dobre kopie cyfrowe nagrań zapisanych w rowku płyt winylowych. Wystarczy zamontować moduł ze wzmacniaczem mikrofonowym. Neumann V 402 wyraźnie wskazuje, że w tym celu mogą być użyte układy scalone.

Obrazek

W tym gramofonie można było zamontować moduł dla zaprogramowanego sterowania ramieniem, by ułatwić w studio tańca wielokrotne powtarzanie konkretnych fragmentów z nagrania na płycie winylowej. Taki moduł powstał w Sztokholmie całkowicie niezależnie od producenta. Teraz taka możliwość nie jest już zupełnie potrzebna. Z PC komfort odtwarzania nagrań w studio tańca jest znacznie lepszy.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

384 kHz dla szyny systemowej

Post autor: BienSoundPC »

Stary sprzęt nadal jary dla streamingu

Obrazek

Konfiguracja Audiophile Music Server Reference z ustawieniem szyny systemowej na 384 kHz od wielu lat świetnie się sprawdza w testach z najnowszymi możliwościami internetowych transmisji audycji radiowych. Jest w starej obudowie HTPC od Nox, gdzie jest uwzględniona nadal możliwość kopiowania płyt.

Obrazek

Teraz stała się także referencją w testach z audycjami Szwedzkiego Radia w programie 2, które są dostępne z bezstratnym Free Lossless Audio Codec.

Obrazek

Pojawiły się oczywiście bardziej atrakcyjnie obudowy Nox dla Brodcasted Music PC Reciver Reference.

Obrazek

Jakość odtwarzania muzyki zależy również od optymalnego skonfigurowania sygnału do głośników względem ich rozmieszczenia w pokoju.

Więcej w tym temacie https://krzemel.blogspot.com/2024/03/38 ... -htpc.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Automatycznie z laptopem i Win 8.1

Post autor: BienSoundPC »

Automatyczna kalibracja może działać nawet z laptopem pracującym z Windows 8.1.

Obrazek

Na ilustracji widać, że poprawnie zostało ustawione opóźnienie czasowe, bo odległość między wbudowanymi głośniczkami jest znikoma. Tu AIMP pozwala na przetwarzanie C/A z nadpróbkowaniem 192 kHz/32 bit. Ograniczenia głośniczków nie są przez to potęgowane przekłamaniami sygnału, który ma je wysterować.

Obrazek

Nawet z tym najbardziej nietypowym Windows można także ustawić korekcję dla głośniczków w telewizorze podłączonym do laptopa przez HDMI. W tym przypadku DAC działał jednak maksymalnie z 48 kHz/24 bity, ale i tak można dzięki temu zapewnić wierniejsze odtwarzanie muzyki, bo telewizor ma najczęściej nieco lepsze od laptopa głośniczki i silniejsze wzmacniacze do nich.

Obrazek

Nowe testy potwierdzają do tego, że nawet prosty soundbar podłączony do laptopa zyska z kalibracją.

Obrazek

Te nowe testy zostały zrobione z telewizorem Samsung, który ma rozwiązanie jak prosty soundbar i według producenta posiada moc akustyczną 40W (lewy - 10W; prawy - 10W; Woofer - 20W). Ze skalibrowany optymalnie sygnałem zyskało nie tylko słuchanie muzyki z nagrań multimedialnych. Niestety nowoczesna funkcja bezprzewodowego połączenia TV z PC jest jeszcze bardzo archaiczna nawet w Windows 11 i obsługujący ją sterownik dla przesyłu cyfrowego dźwięku 10.0.22621.3234 jest z 11 z 21.06.2006

Obrazek

Więcej w tym temacie jest pt Konfiguracja PC4uMusic i soundbar https://krzemel.blogspot.com/2023/11/4u ... ndbar.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Laptop i MatchAudio Room EQ

Post autor: BienSoundPC »

MatchAudio Room EQ w AIMP z laptopem

Obrazek

Zainstalowanie wtyczki pozwala skorygować zewnętrze głośniki podłączone do laptopa przez złącze dla słuchawek https://mathaudio.com/room-eq.htm

Obrazek

Test z parą tanich głośników wykazał podczas pomiaru, że lewy przy ścianie ma silniejsze wzmocnienie energii akustycznej z otworu basrefleks, a prawy mniejsze. Idealne odtwarzanie sygnału testowego powinno mieć prostą linię. Wykresy pokazują że skala przekłamań jest silniejsza i bardziej skomplikowana, gdy głośnik jest postawiony w rogu. Funkcja wtyczki z korygowanie tego pozwoliła wierniej odtwarzać muzykę.

Obrazek

Ta funkcja nie wystarczy jednak, gdy takie rozmieszczenie głośników jest przy "nagich" ścianach, jak na zdjęciu marketingowym Pylon Audio. Więcej w tym temacie https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... audio.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

48 kHz FLAC i surround 3+1

Post autor: BienSoundPC »

Nowe testy wypadły bardzo pozytywnie

Obrazek

Odtwarzane były stereofoniczne nagrania udostępnione w strumieniu szwedzkiego radia w formacie FLAC ze studyjnym próbkowaniem 48 kHz. Dekoder w AIMP był w wersji 2.4.5.4 z 13 października 2023.

Obrazek

Testy robione były z zaawansowaną płytą główną która ma dla funkcji DAC odseparowaną sekcję Audio Noise Guard z kondensatorami klasy hi-end i wbudowany procesor dźwięku Realtek ALC898, który zapewnia 110dB SNR. Są także złocone gniazda minijack, do których analogowy sygnał dostarcza dowolnie wybrany scalak ze wzmacniaczem operacyjnym, co na ilustracji nosi nazwę Exklisiv Uppgradable OP-AMP. CPU pracował z 4,8 GHz, a pamięć RAM z połową tej częstotliwości.

Obrazek

DAC pracował z sterownikiem Microsoft w wersji 10.0.19041.3636 z 10 października 2023 i konfiguracją dla dźwięku przestrzennego 3+1 (lewy; środek; prawy; tył).

Obrazek

Rozmieszczenia 4 głośników zostało automatycznie skalibrowane z dostępną ze sterownikiem funkcją Room Correction. Użyta została również ze sterownika funkcja Speaker fil i przetwarzanie z 2 na 4 kanały w AIMP nie zostało włączone.

Obrazek

Przetwarzanie D/A ustawione było dla 4 kanałów z nadpróbkowanie 32bit/192kHz

Obrazek

Takie ustawienie powinno dobrze się sprawdzić przy transmisjach z wykutej w skale sali koncertowej o kształie sześciokąta i 1 302 miejscami siedzącymi, a na scenie dla 100 muzyków. Więcej w tym temacie jest pt Berwaldhallen w domu z FLAC i SR P2 https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... sr-p2.html

Obrazek

Pokrewny temat poruszony jest pt Ambiofonia klasycznie ze strumieniem FLAC 48 kHz https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... 8-khz.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

384 MHz Bus Speed i ambiofonia

Post autor: BienSoundPC »

Testy z kwadrofonicznym ustawieniem głośników

Obrazek

Odtwarzane są 24 bitowe nagrania stereofoniczne wav z NIE teatru, a także przetworzone z nich na kwadrofoniczne

Obrazek

64 bitowy AIMP przetwarza z cyfry na analog z WSASPI ustawionym dla 4 kanałów i nadpróbkowaniem 32/192

Obrazek

W sterowniku producenta procesora dźwięku jest manualnie ustawiona konfiguracja dla 4 głośników

Obrazek

Użyta jest referencyjna płyta główna z ustawieniem Bus Speed na 384 MHz i optymalnie dobranymi wartościami dla RAM

Obrazek

Z identycznymi ustawieniami robione są z płytą, na której producent zapewnił optymalną konfigurację sprzętową w galwanicznie odseparowanej sekcji Audio Noise Guard. Wbudowany procesor dźwięku Realtek ALC898 zapewnia 110dB SNR. Kondensatory są klasy hi-end. Można dowolnie wybranie scalak dla wyjścia, co nosi nazwę Exklisiv Uppgradable OP-AMP. Są również złocone gniazda minijack. Niestety szyna systemowa musi pozostać na fabrycznym 100 MHz.

Pierwsza płyta radzi sobie nieco lepiej, chociaż na niej ALC 889A zapewnia tylko 108 dB SNR

Testy potwierdzają jak ważne jest ustawienie z oprogramowaniem. Procesory dźwięku na obu płytach mogą sprzętowo odsłuchiwać 24bit/192 kHz, ale dla słuchania muzyki lepiej sprawdza się nadpróbkowanie z AIMP, a te precyzyjniej pracuje przy ustawieniu transmisji szyny na 384 MHz i optymalnie do tego skonfigurowanymi przerwaniami dla RAM. W tym zakresie ustawienia bardziej zaawansowanej płyty były znacznie skromniejsze i z nadpróbkowaniem dla 4 kanałów można było wyraźniej to usłyszeć.

Temat poruszony został pt 384 MHz PC Bus Speed with quadraphonic playback https://audiophilepc.blogspot.com/2024/ ... honic.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

7 VI 2024 Arte dei Sounatori

Post autor: BienSoundPC »

Nagranie międzynarodowego zespołu polskiego

Obrazek

Szwedzkie Radio transmitowało koncert Arte dei Sounatori podczas tegorocznego Stockholm Early Music Festival. Na ten temat jest tekst pt Barokowa muzyka we FLAC ze Sztokholmu https://krzemel.blogspot.com/2024/06/ba ... holmu.html

ObrazekObrazek

Szwedzkie radio udostępnia do 5 lipca 2024 nagranie z Advanced Audio Coding 96 kbps i studyjnym próbkowaniem 48 kHz koncertu Arte dei Suonatori: Polish Baroque Tapestry https://lyssna-cdn.sr.se/ljudit/p2_musi ... 25_96.m4a

Zarówno materiał z FLAC jak i z AAC odtwarzany był z konfiguracją PC4uMusic dla 4 głośników

Tradycyjne rozstawienie kwadrofoniczne było podczas odsłuchu bezpośredniej transmisji w strumieniu ze studyjnym próbkowaniem 48 kHz i bezstratnym kodowaniem komprymującym, a później porównane z nagraniem udostępnionym z AAC. W obu przypadkach możliwe było korzystanie z AIMP i nadpróbkowania w nim 32/192. Był również test z nowym ustawieniem głośników (lewy, środek, prawy i tył). Miłym zaskoczeniem było odtwarzanie nagrania udostępnionego z AAC, z którego przetwarzania do do sygnału dla wysterowani tych głośników zapewniła zaawansowana sprzętowo płyta główna.

Konfiguracja dla wav w stylu New Acoustic Dimension

Obrazek

NAD Electronics oferuje New Acoustic Dimension, czyli nowy wymiar akustyczny. Przedsiębiorstwo założone zostało w Wielkiej Brytanii, ale obecnie jest w Kanadzie. Tworzący tą firmę ludzie pragnęli powrócić do źródła, rzeczywistego dźwięku ukrytego za gałkami, wymyślnymi i kosztownymi panelami przednimi. Klasyczny tego przykład widocać na zdjęciu powyżej w zintegrowanym wzmacniaczu, gdzie radiator służy jednocześnie jaki ekran między elektroniką wzmacniacza i jego zasilacza

Bezpośrednia transmisja ze Sztokholmu została zapisana z AIMP w pliku wav.

Odtwarzanie tego pliku z ustawieniem AIMP dla 4 kanałowego przetwarzania D/A z 32/19kHz zapewniło w Sopocie fenomenalne wrażenie obecności na koncercie w Sztokholmie. Zaawansowany proces przetwarzania był zrealizowany bardzo purystycznie. Wyłączone zostały wszystkie zbędne tu funkcje AIMP. Ta konfiguracja jest tylko dla domowego serwera muzyki.

W tym temacie jest tekst pt Audiofilski serwer muzyki z odtwarzaczem strumieni https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... aczem.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

32 bit float w WASAPI

Post autor: BienSoundPC »

Precyzyjne przetwarzanie D/A
Obrazek
Podczas testów z nagraniem Arte dei Sounatori było w AIMP ustawienie WASAPI 32 bit float, o którym Wikipedia ma hasło w j. ang. https://en.wikipedia.org/wiki/Single-pr ... int_format
Single-precision floating-point format (sometimes called FP32 or float32) is a computer number format, usually occupying 32 bits in computer memory; it represents a wide dynamic range of numeric values by using a floating radix point.
Chodzi o nadpróbkowanie i Wikipedia ma w tym temacie informację w haśle Rozdzielczość bitowa dźwięku:https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozdzielc ... wi%C4%99ku
Zapis w formie liczby całkowitej

Rozdzielczość bitowa (wraz z częstotliwością próbkowania, liczbą kanałów itd.) ma znaczący wpływ na jakość dźwięku – przy jej wzroście dokładniejsze staje się odwzorowanie sygnału analogowego. Związane jest to z liczbą możliwych poziomów wartości dyskretnych – każdy poziom wartości musi mieć odrębną kombinację bitową, np. przy rozdzielczości 2-bitowej powstają 4 możliwe wartości dyskretne o następujących zapisach binarnych: 00, 01, 10, 11. Wobec tego liczba poziomów rośnie wykładniczo w stosunku do rozdzielczości bitowe.

Zapis w formie liczby zmiennoprzecinkowej

Wiele formatów plików dźwiękowych oraz cyfrowych stacji roboczych zapisuje wartości amplitudy w próbkach przy pomocy liczby zmiennoprzecinkowej[3]. Metoda ta jest stosowana np. przez format WAV i AIFF. W przeciwieństwie do liczb całkowitych, przy których wzorem jest pojedyncza seria bitów, liczba zmiennoprzecinkowa powstaje z osobnych wzorów bitowych, których matematyczna relacja tworzy wartość amplitudy. Najbardziej powszechnie stosowanym standardem reprezentacji binarnej jest IEEE 754, który powstaje z relacji trzech sekcji: bit znaku S (ang. sign) określający czy liczba jest dodatnia, czy ujemna, wykładnik oraz mantysa. Zapis liczby w standardzie IEEE 754 zajmuje 32 bity.
Obrazek

Szerzej temat jest poruszony pt 32 bit float dla nagrywania i odtwarzania muzyki https://4biensoundpc.blogspot.com/2024/ ... nia-i.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 773
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Przetwarzanie i jak to odbieramy

Post autor: BienSoundPC »

Head-Related Transfer Function (HRTF)

Obrazek

W temacie konfiguracji PC4uMusic poruszanych jest wiele spraw, które mogą wydawać się bardzo odległe. Wspólnym mianownikiem jest przetwarzanie z uwzględnieniem, jak to odbieramy, czyli HRTF. Przykładem jest konfiguracja z AMIP i WASAPI, by dla wiernego odtwarzania muzyki w domu z 4 głośnikami przetwarzać sygnał z 32 bitową precyzją zmiennoprzecinkową. Rozmieszczenie głośników zostaje również automatycznie skalibrowane z dostępną od lat w systemowym sterowniku Windows funkcją Room Correction oraz Speaker fil. Więcej w tym temacie jest w tekście pt PC4uMusic & a head-related transfer functions https://audiophilepc.blogspot.com/2024/ ... -hrtf.html

Obrazek

W złotej erze hi-fi zaoferowano kwadrofonię z analogowymi rozwiązaniami. Bardzo atrakcyjny sprzęt był dla niej z marką Marantz. Koncepcje tych ofert można uwzględnić teraz z technologiami cyfrowymi i w tym temacie jest tekst pt American Marantz tradition also in PC4u Music configurations https://audiophilepc.blogspot.com/2024/ ... -pc4u.html
ODPOWIEDZ