Bardzo praktycznym rozwiązaniem dla odtwarzania muzyki w domu z komputerem osobistym są aktywne monitory studyjne.
Takie rozwiązanie dla domowego sprzętu hi-fi zaoferowano w Szwecji już w 1953 roku. Tu są również korzenie ortoakustycznych konstrukcji z marką Sonab, Ta konstrukcja powstał z myślą o monofonicznym odtwarzaniu muzyki. >>>
https://www.carlssonplanet.com/en/speak ... alscuttle/
Elektronlund Lund Ortho Acoustical System 1001 to pełna nazwa tego projektu, która idealnie oddaje styl języka tamtych lat w Szwecji. Kosztował 1650 koron, co na początku 2 dekady drugiego tysiąclecia odpowiada wartości 50 tys SEK, czyli ok 20 000 PLN
- Wzmacniacz 2x12 W z pentodami EL 86 >>>https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_elektronowa#Pentoda
Push-pull tube amplifier, OTL, Output Transformer Less with two separate channels. One for low frequencies 20 – 300 Hz and one for higher frequencies 300 – 16.000 Hz. 55dB of negative feed-back. Amplifiers located inside the cabinet.
- 10 calowy bas Peerless (800 ohm)
- pełnozakresowy Philips 9710AM (800 ohm)
- 4 wysokotonowe Peerless MT 20HFC(16 ohm)
Idealnie odrestaurowaną parę tych głośników zaprezentowano współcześnie w Sztokholmie dla grona ekspertów. Otrzymały świetną recenzję, ale musiało to byc bardziej z powodu nostalgii. Za 100 000 SEK ciekawsze są z całą pewnością współczesne monitory studyjne.
Na zdjęciu powyżej widać po lewej stronie u dołu, że pasjonaci tej konstrukcji nie zawsze rozumieją jej zalety. Trójkątna platforma na kółkach jest być może praktyczna, ale powoduje, że tak drogi sprzęt nie pracuje już optymalnie.
Konstruktor miał pełną świadomość, że to było świetne rozwiązanie w erze monofonii. Później dynamiczny rozwój wolnostojących wzmacniaczy dla stereofonii spowodował, że skoncentrował się na głośnikach pasywnych. Teraz dalszy rozwój technologii powoduje jednak, że dla aktywnych rozwiązań są całkiem nowe możliwości.
Stig Carlsson chciał wierniej odtwarzać niskie tony i dźwięk przestrzenny z mono, podobnie jak zabiegali o to np konstruktorzy w brytyjskim Ouad
W odtwarzaniu przestrzeni rewelacyjny okazał się elektrostatyczny
Ouad ELS 57 >>>
https://en.wikipedia.org/wiki/Quad_Elec ... oudspeaker
Jednak wzmacniacz lampowy do wysterowania ESL-57 miał tak ciężkie zadanie, że aż stał się legendą >>>
http://highfidelity.pl/@main-148&lang=en
Wcześniej w latach 40 pracowano w Ouad z
Corner Ribbon Loudspeaker, który było znacznie łatwiej wysterować
Bardziej eleganckim rozwiązaniem tego typu konstrukcji jest amerykański
JBL Paragon z 1957 roku >>>
http://www.audioheritage.org/html/profi ... aragon.htm
Na zdjęciu pozuje przy nim syn krawca z Warszawy i genialny król swingu, czyli Benny Goodman. Ta konstrukcja powstała z myślą o monofonii, ale zmodyfikowano ją na potrzeby stereofonii. Ma przez to teraz wiele wspólnego ze współczesną koncepcją soundbar dla kina domowego, chociaż różnią się jakością wykonania i oczywiście rozmiarami. Stig Carlsson chciał także ograniczyć rozmiary swoje konstrukcji i zastosował rozwiązanie z bass-reflex, które stało się teraz dominującym na rynku RTV i w zestawach do komputerów osobistych.
W 1954 roku prof. Czerwiński na zdjęciu powyżej przyczynił się do największej rewolucji w wiernym odtwarzaniu niskich tonów. Było to jednak na potrzeby lotnictwa i przekroczenia bariery dźwięku. Dopiero później jego konstrukcje stały się podstawą dla rozwoju kina i dyskotek. Oferowano je z marką Cervin-Vego, o której można przeczytać m.in.
"Cerwin-Vega was founded as Vega Associates (with later name changes to Vega Laboratories and then Cerwin-Vega) by aerospace engineer Eugene J. "Gene" Czerwinski (1927–2010) in 1954, and became noted for producing an 18" speaker capable of producing 130 dB in SPL at 30 Hz, an astonishing level during its time."