Ampery nadal potrzebne dla odtwarzania muzyki

Wszelkie pytania i sugestie dotyczące AIMP'a.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Ampery nadal potrzebne dla odtwarzania muzyki

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

AIMP jak każdy program do odtwarzania muzyki wywiązuje się lepiej ze swojego zadania, gdy dostanie analogowe wsparcie. Dotyczy to również AIMP w wersji androidowej. Uzyskuje się to przez podłączenie urządzenia do lepszej klasy wzmacniacza audio, który pozwali na optymalne wysterowanie głośników lub słuchawek. Nie wszyscy z tego tylko korzystają, bo nie są świadomi tej korzyści. Podobnie rzecz ma się w przypadku PC bez Windows, gdzie nie można zainstalować AIMP i na dodatek konieczne są jeszcze inne kompromisy z powodu ograniczeń w dostępie do sterowników itd. Nie inaczej jest z komputerami, które nie bazują na otwartej strukturze PC.

Obrazek
Z Apple było to od zawsze jasne, ale ich restrykcje gwarancyjne powodują, że możliwości indywidualnego usprawnia rzadko interesują użytkowników. Pojawiło się w związku z tym kilka ofert z nieproporcjonalnie drogimi rozwiązaniami zewnętrznymi, w których sugerowano szczególne korzyści dla korzystających ze sprzętu Apple. Ten na zdjęciu powyżej „Desktop Audio System” był wiele lat temu oferowany za 2690 zł jako:
• Audiofilski wzmacniacz zintegrowany • 2 wejścia, pilot zdalnego sterowania • 2-drożne monitory • 3 kolory: biały, czarny, czerwony • przeźroczysty akryl • idealna instalacja urządzeń w pobliżu głośnika • Best buy - przewody głośnikowe • para po 1,5m • wysokiej jakości przewód sygnałowy
Warto tu przy okazji wspomnieć, że nazwa McIntosh nie jest w Apple przypadkowa i nawiązuję bezpośrednio do legendarnej marki audio.
In 1946 Frank McIntosh, a design consultant for broadcast and TV stations, hired Gordon Gow to help him design a high power, low distortion amplifier for his clients. This amplifier would become the 50W-1. It included McIntosh’s first patented circuit, the Unity Coupled Circuit, still used by current products https://en.wikipedia.org/wiki/McIntosh_LaboratoryObrazek
Gniazdo dla słuchawek miały jednak przez lata bez mała wszystkie urządzenia komputerowe, które pozwalały odtwarzać muzykę. Ze standardowym kabelkiem można wówczas skorzystać z nich i domowego zestawu audio, a nie gadżetów głośnikowych.

Obrazek

Więcej na ten temat jest na stronie pt. Jak podłączyć sobie komputer osobisty z zestawem hi-fi ? https://sites.google.com/site/audiowdouzmpc/home

Jest to najbardziej prosta forma analogowego uszlachetnienia popularnego sprzętu do odtwarzania cyfrowych nagrań z muzyką.

W tym określeniu analogowe uszlachetnienie jest jednak duże ryzyko bardzo wiele nieporozumień. Na rynku RTV są drogie urządzenia, w których wzmacniacz jest hybrydą technologii analogowych i cyfrowych. Nieporozumienie może być nie tylko z tym, co znajdują zastosowanie we wbudowanych DAC, ale także w kwestii zasilania. W ogromnym uproszczeniu można to określić, że chodzi o analogowe wzmacniacze tranzystorowe z "cyfrowym zasilaniem". Używana jest tu nazwa zasilacze impulsowe, a zastosowane do tego rozwiązania przypominają próbkowanie w przetwarzaniu analogowo-cyfrowym i "oversampling" przy odtwarzaniu z DAC. Więcej o takich zasilaczach podaje np Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasilacz_impulsowy

Obrazek

Zasilacz impulsowy we wzmacniaczu pobiera mniej prądu do tradycyjnego

Jednak dla szerokiej rzeszy użytkowników podstawową zaletą z zasilaczem impulsowym jest niższa cena wzmacniacza dla deklarowanej mocy, co jest kosztem precyzji jego pracy. Takie rozwiązania dobrze sprawdzają się dla mniej wymagających, którzy chcą zainwestować w sprzęt średniej klasy, ale z nim trudno jest jednoznacznie określić, na ile konkretna konstrukcja została dobrze wykonana w stosunku do ceny oraz na potrzeby konkretnego zastosowania. Tradycyjne rozwiązania są mniej kosztowne dla uzyskania wyższej precyzji zasilania we wzmacniaczu audio.

Analogowy wzmacniacz dla precyzyjnej pracy potrzebuje nadal amperów - mniej ze słuchawkami, a więcej z głośnikami hi-fi

Obrazek

Ze słuchawkami najbardziej potrzebne są ampery dla elektrostatów, gdzie istotne jest także napięcie, a z tymi wyzwaniami wyjątkowo dobrze radzą sobie ekskluzywne wzmacniacze lampowe, gdzie do perfekcji dopieszczone są najstarsze konstrukcje wzmacniaczy i ich zasilania. Sennheiser Orpheus za ćwierć miliona złotych są sprzedawane z idealnie dopasowanym do nich wzmacniaczem. https://audio.com.pl/testy/stereo/sluch ... pheus-he-1

Najwięcej prądu potrzebne jest do wysterowania drogich kolumn hi-fi, w których są są pasywne zwrotnice z bardzo zaawansowanymi układami korygującymi ich właściwości akustyczne.


Obrazek

Ciekawą alternatywą są przez to produkowane w Polsce aktywne monitory APC Coax, które mają tradycyjne zasilacze. Na zdjęciu powyżej są jednak rozmieszczone blisko siebie - do "pozowania", a nie słuchania muzyki. W większej odległości od siebie bardzo dobrze wypadły w 2017 roku podczas referencyjnych testów z AIMP i kosztowały wówczas ok 5 tys zł. za parę. Producent ma wiele w swojej ofercie i były one modyfikowane. Wyjątkowo udana konstrukcja Coax pozostaje od lat niezmieniona. https://www.dobreprogramy.pl/@audiofilp ... log,84525l

Obrazek
Znacznie tańsze były Fostex PM 0.4 z zasilaczami impulsowymi. W cenie 399 zł za sztukę były w 2016 roku bardzo atrakcyjną ofertą w sklepach muzycznych https://www.dobreprogramy.pl/@audiofilp ... blog,74807
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Ampery w rozumieniu technologii z Japonii

Post autor: BienSoundPC »

Przykład z ofertą dla użytkownika głośników z pasywnymi zwrotnicami

Klasa Referencyjna Technics SU-R1000 https://www.technics.com/pl/produkty/re ... r1000.html
Obrazek
W materiale marketingowym można przeczytać m. in.:
"Nowo opracowana przez Technics technologia aktywnej redukcji zniekształceń precyzyjnie wyodrębnia i usuwa zniekształcenia w stopniu wyjściowym mocy, które są generowane przez przeciwdziałającą siłę elektromotoryczną głośnika i spadki napięcia"
Obrazek

Jest to znacznie bardziej zaawansowane rozwiązanie z kontrolą zasilania dla tranzystorów mocy we wzmacniaczach audio od tego, co oferowano już w latach 80 w ramach koncernu Matsushita Electric Industrial Co. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Matsu ... 38684.html

Bardziej dokładna informacja o koncernie podaje m.in. : https://www.referenceforbusiness.com/hi ... O-LTD.html
When anti-monopoly laws were relaxed after the Korean War, Matsushita was permitted to make its first major corporate acquisition, a 50% share of the financially troubled Japan Victor Company (JVC). It was, for Matsushita, merely an investment; JVC was to remain not only independently managed, but also Matsushita's competitor in several areas.
Obrazek

Najnowsze rozwiązania pod marketingową nazwa Super A lansowano we wzmacniaczach audio z marką JVC.

Obrazek

Sprawdzone już praktycznie rozwiązania dostały w ofercie Technics nazwę classAA i później pochodne od tego

Obrazek

Były to rozwiązania różniące się od tego, co jest tradycyjną klasyfikacją pracy tranzystorów we wzmacniaczu audio.
Obrazek
W tym temacie np słownik hi-fi podaje:https://www.hifi.pl/slownik/klasa-pracy-wzmacniacza.php
W tradycyjnej terminologii klasę pracy wzmacniacza ustalamy na podstawie tego jaką część sygnału sinusoidalnego przewodzi element wzmacniający (tranzystor, lampa). Jeden pełny okres fali sinusoidalnej ma 360 stopni. Tranzystor lub lampa może przewodzić cały okres równy 360 stopni lub mniejszą część.
.../...
Określenie klasy pracy danego stopnia wzmacniającego ma ogólne zastosowanie do wszelkich układów, ale najczęściej mówi się o tym zagadnieniu w odniesieniu do końcowych stopni mocy.
.../...
Oprócz tego producenci sprzętu audio stosowali różne firmowe terminy ze słowem klasa w nazwie. Przykładowo class AA, class super A czy new class A. Tego typu określenia w praktyce nie mają poważniejszej wartości informacyjnej, a czasami mogą być nawet mylące.
RMS opublikował obszerny artykuł na temat wzmacniacza i podaje m.in.: https://rms.pl/baza-wiedzy/746-wzmacnia ... wa-i-klasy
Obrazek
Jak wiemy zadaniem wzmacniacza mocy jest wzmocnienie sygnału tak, aby móc wysterować głośniki z odpowiednią głośnością.
.../...
Klasa AA. Jest to sposób budowy wzmacniacza "dwa w jednym", czyli dobrej jakości wzmacniacz małej mocy, pracujący w klasie A, i drugi który pracuje w klasie B, o większej mocy. Oba wzmacniacze są połączone specjalnym mostkiem tak, aby przy małych sygnałach pracował ten o mniejszej mocy, przy większym zaś sygnale płynnie włączany jest drugi, mocniejszy. Wzmacniacze takie mają niskie zniekształcenia nieliniowe i bardzo małe przesunięcia fazowe. Wzmacniacze takie propaguje m.in. Technics. Jest to bardziej klasa marketingowa, nie mająca wiele wspólnego z tradycyjnym podziałem wzmacniaczy na klasy.
Proste wyjaśnienie roli wzmacniacza mocy podane jest w poradniku salonów Top Hi-Fi https://www.tophifi.pl/blog/post/jak-wy ... -mocy.html
Zapewnia odpowiednią wydajność prądową wymaganą do uzyskania pełnej mocy danego systemu, czyli jest zdolny zasilić i poprawnie wysterować zestawy głośnikowe. Ogólnie mówiąc, wzmacniacz jest konwerterem energii prądu przemiennego. Energia pobierana z domowej sieci zasilającej 230 V jest zamieniana w energię sygnałów audio. Sygnały audio na wyjściu są wierną, powiększoną kopią sygnałów wejściowych. Z technicznego punktu widzenia jego zadaniem jest dostarczenie dużej mocy do głośników, przy jednoczesnym, możliwie jak najmniejszym, poborze mocy. Zwiększa dźwiękowo oryginał najwierniej, jak tylko jest to możliwe.
W innej części tego poradnika dodane jest także: https://www.tophifi.pl/blog/post/dlacze ... wazne.html
W przypadku wzmacniaczy mocy, zwłaszcza tych o bardzo dużej mocy wyjściowej, należy dogłębnie przeanalizować potrzebę stosowania jakichkolwiek urządzeń wspomagających zasilanie. Zastosowanie takowych ma sens, gdy zakłócenia sieciowe są bardzo dokuczliwe. Większość prawidłowo zaprojektowanych zasilaczy znajdujących się we wzmacniaczach mocy „radzi sobie” z zakłóceniami pochodzącymi z zewnątrz.
Szczególnie trudne jest wysterowanie drogich kolumn hi-fi, w których są pasywne zwrotnice z bardzo zaawansowanymi układami korygującymi ich właściwości akustyczne.

W tym temacie bardzo łatwo jest jednak o nieporozumienie, bo istnieje zbyt wiele dziwnych interpretacji tego.

ObrazekObrazek

Warto przez to zacytować redaktora naczelnego czasopisma Audio, który w bardzo zaawansowanym i ciekawym artykule dotyczący prądu i głośników zwrócił uwagę na prosty fakt: https://audio.com.pl/vademecum/faq/audi ... iskotonowe
Nie znał go i Newton (żył przed Ohmem i Amperem), więc się prądu nie czepiał. Proponuję nie używać słów, których znaczenia nie znamy, bo głupio wychodzi.
Japońska technologia dla optymalnego wysterowania tradycyjnych głośników nie zawsze wystarczy, by zagwarantować w domu pełny relaks z muzyką.

Obrazek

Problemem może być, że zbytnio dominują w pokoju i wówczas warto "zgrać" je z meblami. https://sites.google.com/view/bentex-rp/

Obrazek

Na zdjęciu powyżej są szwedzkie głośniki ortoakustyczne Sonab OA-12 "zgrane" w warsztacie warszawskiej firmy Rad-Pol dla mebli w stylu gustawiańskim, który według ekspertów "zachwyca przede wszystkim skromnością i przytulnością, ale także eleganckimi i królewskimi akcentami". https://www.urzadzamy.pl/wnetrza/5-spos ... -4BJF.html
Ostatnio zmieniony 30 mar 2023, 20:00 przez BienSoundPC, łącznie zmieniany 1 raz.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Ampery gwarantowane w nowym standardzie USB-C

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek
Państwa członkowskie i instytucje Unii Europejskiej osiągnęły porozumienie w sprawie stosowania na rynkach wspólnoty jednego standardu ładowania urządzeń przenośnych. Od 2024 roku wszyscy producenci w Unii będą musieli stosować ładowarki wyposażone w złącze USB-C. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/o ... acza-usb-c

Obrazek
Obszerna informacja o USB-C przekazana jest w tekście pt: [i]USB-C – jeden z najbardziej popularnych standardów komunikacji przewodowej w elektronice[/i], gdzie podane jest m. in.: https://masters.com.pl/pl/usb-typu-c/
Obrazek
Napięcie szyny VBUS może być ustalone na jednym z 4 poziomów: 5, 9, 15 i 20 V. Dla trzech pierwszych wartości maksymalny prąd to 3 A. Dla 20 V maksymalny prąd dla zwykłego kabla to 3 A (60 W), ale dla kabla z wbudowanym chipem E-marker wartość ta rośnie do 5 A (100 W).
Zwrócona została także uwaga: "Duża moc zasilania, jaką może dostarczyć port USB-C do odbiornika, nakłada wielkie wymagania techniczne co do jakości przewodów"

Już 1 października 2021 Piotr Urbaniak w serwisie Telepolis opublikował także artykuł pt Jaki kabel USB-C 240W? Oto, czego szukać w sklepach, gdzie można przeczytać https://www.telepolis.pl/wiadomosci/spr ... -oznacznia
Obrazek

Na wstępie – parę słów przypomnienia. USB-C 2.1 to najnowsza wersja tego niezwykle popularnego standardu, która umożliwi ładowanie urządzeń mocą aż 240 W. Niemniej z tego samego względu, oprócz odpowiedniego zasilacza, potrzebny będzie też dostatecznie solidny przewód.

Obrazek
Ponieważ USB-C pozwala również na cyfrowe podłączenia audio, więc z czasem wykluczy w wielu urządzeniach przenośnych te analogowe dla słuchawek. Ten temat poruszony jest tutaj na forum http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 968#p45968

Obrazek

5 ampery to dobry potencjał dla zasilania wzmacniacza, by wysterował słuchawki na potrzeby wiernego odtwarzania muzyki

Obrazek

Nawet bardzo proste urządzenia dla USB-C mają stosowane na płytach głównych PC standardowej jakości DAC z 105 dBA SNR i przez lata dobrze dopracowano dla nich sterowniki. Natomiast dostępne od lat niedrogie układy scalone dla wysterowania słuchawek lepiej sobie poradzą, jeżeli dostaną stosowne w tym celu zasilanie.

Obrazek
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

5 A i 384 kHz w USB-C stosownie do potrzeb

Post autor: BienSoundPC »

Potencjał USB-C z zasilaniem 100W nie znaczy, że cały czas ma płynąć 5A

Pobór prądu dla wysterowania słuchawek podczas odtwarzania muzyki nie jest czymś stałym do zamieszczania w danych technicznych. USB-C zapewnia mniejsze ograniczenie pobór prądu w tym celu. Inne możliwości USB-C są także szerokie, a decydujące mogą być sterowniki, bo chociaż w danych technicznych może być 384 kHz, to nie musi działać z każdym podłączonym urządzeniem.

Obrazek

Pozwoli to na stosowanie realtywnie tanich rozwiązań, które będą miały podobne intencje, jak referencyjny zestaw Sennheiser Orpheus. https://sennheiser.pl/o/he-1

Technologia cyfrowa pozwala producentom indywidualnie skalibrować każdą parę słuchawek, a koszt tego nie jest wysoki.

Obrazek

Jest bardzo wielu niezależnych producentów, którzy mogą z tego efektywnie skorzystać. Podobnie jak Samsung, który od jakiegoś już czasu jest właścicielem m. in. legendarnej marki amerykańskiej JBL i europejskiej AKG.

Obrazek

Jest to także szansa dla Unitry, by ich słuchawki nie były tylko legendarnymi kopiami z PRL. Inwestowali już ambitnie we współczesny wzmacniacz lampowy "Edward". https://www.stereolife.pl/archiwum/test ... tra-edward

Obrazek
Moc wyjściowa: 2 x 25 W
Wejścia analogowe: 4 x RCA
Pobór mocy: 300 VA
Impedancja wejściowa: 100 kΩ
Czułość wejść: 550 mV
Wyjścia głośnikowe: 4, 8, 16 Ω
Zdalne sterowanie: -
Zastosowane lampy: 2 x GZ34S, 4 x 6L6 GC, 2 x ECC99, 2 x ECC82, 2 x EM84
Wymiary (W/S/G): 12/40/37,5 cm (bez lamp)
Masa: 30 kg
Cena: 8990 zł
Rozbudowa starego PC dla USB-C nie ma większego sensu i trudno jest nawet ocenić faktyczne możliwości dostepnych w tym celu urządzeń.

Obrazek

Powyżej przykład: "Kontroler I-TEC PCIe 2.0 x4 - USB 3.2 Gen 2 + USB-C 3.2 Gen 2 (PCE2U31AC)" https://www.morele.net/kontroler-i-tec- ... c-1055083/

Jednak nawet w prostym info Neonet podane jest: PCI Express 2.0 dzieli się na kilka podtypów: PCI Express x1, x4, x8 oraz x16. Przepustowość dla złącza x1 wynosi 4 GBit/s, dla x4 – 2 GB/s https://www.neonet.pl/slowniczek-pojec/ ... s-2-0.html

Na dodatek Wkipedia podaje także: https://pl.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Dla napięcia 3,3 V wszystkie karty PCIe mogą w sumie pobierać prąd nie większy niż 3A, czyli moc do 9,9 W. Natomiast dla napięcia 12 V maksymalna moc jaką może uzyskać karta z gniazda PCI Express zależy od jej typu:

dla kart x1 prąd do 0,5 A, czyli moc do 6 W, a łącznie do 10 W;
dla kart x4 i szerszych prąd do 2,1 A, czyli moc do 25 W

W wersji 2.0 łącza PCIe częstotliwość taktowania wynosi 5 GHz, a protokół transmisji wprowadza dwa dodatkowe bity korekcji błędów, do każdych ośmiu bitów danych (kodowanie 8b/10b). Wynika z tego, że przepustowość jednej linii wynosi 500 MB/s. W związku z tym, że urządzenia mogą jednocześnie przekazywać sygnały w obu kierunkach (full-duplex), można założyć takie wykorzystanie złącza, że transfer będzie sięgał 1 GB/s.
Obrazek PCIe2.0 x4 poważnie więc ogranicza nie tylko 40 Gbps i 240 W z USB-C
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Ampery dla odtwarzania muzyki serwowane w klasyczny stylu

Post autor: BienSoundPC »

3 tanie głośniki aktywne, gdzie wzmacniacze pracują w klasie AB

Obrazek

W sklepach muzycznych od dłuższego już czasu jest oferta z nazwą Tannoy Gold, a w niej 3 modele aktywnych monitorów z współosiowym przetwornikiem elektro-akustycznym. Wbudowana w nich elektronika pozwala precyzyjnie skonfigurować konstrukcję każdego z tych 3 modeli. Zapewniają to aktywne filtry i wzmacniacze pracujące w tradycyjnej klasie AB, które mają właściwe do tego chłodzenie oraz zasilanie.

Klasyfikację wzmacniacza wyjaśnia bliżej np Wademecum Audio i jest tam podane m. in.https://audio.com.pl/vademecum/faq/ster ... zmacniacza
O klasie pracy wzmacniacza decyduje konfiguracja prądów przepływających przez stopnie wyjściowe. Ten sam układ może być zarówno wzmacniaczem w klasie A jak i AB, zależnie od ustalonych prądów spoczynkowych. Jest to kwestią odpowiedniej regulacji układu.
Dwa większe modele w tej ofercie mają w każdym głośniku wzmacniacze o łącznej mocy 300 W, a w najmniejszym tylko 200.

Obrazek

Najlepiej jest przy wyborze głośników kierować się prostą praktyką, że większa powierzchnia membrany przetwornika elektro-akustycznego sprawniej radzi sobie z niższymi częstotliwościami. Nie każdy jednak chce przeznaczyć w domu stosowną ilość miejsca na większe głośniki, więc może sobie wybrać mniejszy model. Powodem może być mniejsza powierzchnia mieszkania, gdzie w pełni starcza poziom natężenia dźwięku z niższymi częstotliwościami, które wygeneruje tańszy model głośnika. Niewielka różnica cen poszczególnych modeli Tannoy Gold jest wskazówką, że żaden nie jest tylko bezmyślnym kompromisem. Wysokie tony zawsze są generowane przez stabilny przetwornik z tytanu, a wzmacniacze zasilane są stosowną ilością amperów.

Obrazek

We wszystkich możliwe jest jednoczesne podłączenie 2 źródeł audio. Obsługuje je inteligentny układ detekcji sygnału z praktyczną funkcją przełączenia głośnika w energooszczędny tryb uśpienia, gdy system nie jest używany, czyli jest również przyjazny dla środowiska, co przy wzrastających kosztach energii daje dodatkowe korzyści. Posiadają również stereofoniczne gniazdo mini jack, które ma funkcję "przekazania sygnału" do kolejnego głośnika, co bardzo ułatwia instalację ze współczesnym sprzętem, który nie jest z oferty RTV. Prosty przełącznik określa w danym głośniku, który kanał ma odtwarzać - prawy, czy lewy.

Obrazek

Tannoy Gold 5 dobrze się sprawdzą, by słuchać muzyki z najnowszą konfiguracją Microsoft dla dźwięku przestrzennego. Łączna moc 4 x 200 W pozwala bez przesterowania wzmacniaczy odtwarzać muzykę nawet w bardzo dużym pokoju, a rozmiar z wysokością kartki A4 powoduje, że stają się prawie niewidoczny w mieszkaniu.http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... =10#p46036

Obrazek

Bazą jest istniejąca od 1947 roku brytyjska oferta koaksjalna Dual Concentric http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 695#p46035

Stały rozwój tej oferty ze współosiowym przetwornikiem elektro-akustycznym pozwala od lat efektywnie eliminować występujące normalnie w tradycyjnych głośnikach hi-fi i monitorach studyjnych problemy z nierównomiernością charakterystyki amplitudowej, która spowodowana jest przez interferencje. http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php? ... 695#p46038

To zjawisko jest efektem powstawania nowego, przestrzennego rozkładu amplitudy fali (wzmocnienia i wygaszenia) w wyniku nakładania się (superpozycji) dwóch lub więcej fal. W temacie interferencji Marek Ples wyjaśnienia na łamach Weird Science m.in. "Obo­wiązuje tutaj tak zwana zasada super­po­zy­cji fal, która mówi, że ampli­tuda fali wypad­ko­wej A pow­sta­łej w wyniki nakła­da­nia się fal cząst­ko­wych w każdym punk­cie dana jest wzo­rem":

Obrazek https://weirdscience.eu/Interferencja%2 ... znych.html

W 2016 roku Michał Sommerfeld poruszył w szerszym tekście temat oferty ze współosiowym przetwornikiem Dual Concetric i podaje m.in. wyjaśnienie dot. przesunięcia fazowego: https://www.infoaudio.pl/test/719,tanno ... -posluchac

Obrazek Obrazek
Obrazek
Na obrazku widzimy ERROR jako różnicę źródła dźwięków. W starszych konstrukcjach głośnik wysokotonowy umieszczano za magnesem głośnika niskotonowego. Rozwiązanie to wywoływało jednak przesunięcie fazy między tymi źródłami. Technologia Tannoya Dual Concentric niweluje ten błąd, umieszczając oba źródła dźwięków w tym samym punkcie przestrzeni.
Producent ma uniwersalne wyjaśnienie z ilustracją poniżej, która pokazuje ograniczenia tradycyjnych rozwiązań z przetwornikami elektro-akustycznymi i w tym nawet z korektą charakterystyki fazowej.

Obrazek

Uwzględnia generowanie dźwięku z poszczególnych przetworników w płaszczyźnie pionowej i poziomej oraz dla różnych częstotliwości.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Ampery i modyfikacja zwrotnicy

Post autor: BienSoundPC »

Głośnik generuje dźwięk stosownie do sygnału, który otrzymuje.

Obrazek

Zwrotnica modyfikuje sygnał dla poszczególnych przetworników elektroakustych. Jeżeli jest za wzamcaniaczem mocy, to modyfikowany jest sygnał z dużą ilościa amperów i występują przy tym znaczące strary oraz wynikające z tego zniekształcenia. Taka zwrotnica nazywana jest pasywną i jej jakość jest zależna od ceny podzespołów odpowiadających za modyfikaję sygnału. Są to rezystory, cewki i kondenstory. Generalnie im droższe są te podespoły, tym wieksza jest szansa, by przekałamania sygnału były mniejwsze. Drogie rezystory i cewki nie zmieniają swoich własciwości, ale kondensatory tracą je z czasem i przekłamania stają sie jeszcze silniejsze.

Te przekłamania redukuje zwrotnica przed wzmacniaczami mocy.

Obrazek

Taka najcześciej jest aktywną, chociaż może być także pasywna. https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... latej.html

ObrazekObrazek
Można z nią samodzielne zmodyfikować własne głośniki. Trzeba je przerobić na bi-amping, ale bez podłączonej zwrotnicy, którą można jednak w nich zostawić, by zachować kolekcjonerską wartość oryginalnej konstrukcji. Potrzebny jest również dodatkowy wzmacniacz i bez problemu możne być używany, bo taki taki zawsze można łatwo wymienić na lepszy., ale generalnie to pasywna zwrotnica w głośniku jest wyzwaniem dla wzmacniacza, a z aktywną jest ono zdecydowanie mniejsze.

Obrazek

Atrakcyjne rozwiązanie z nowymi głośniki mają wspomniane w poście powyżej Tannoy https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic ... 039#p46039

Obrazek

Większych rozmiarów są w np ofercie KEF i mają zaawansowane rozwiązania z cyfrową zwrotnicą, które pomimo wysokiej ceny nie dla wszystkich zapewnią najlepsze możliwie podłączenie z PC. Temat jest szerzej poruszony pt "384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej" https://4biensoundpc.blogspot.com/2022/ ... godne.html

Obrazek

Podobnie oferty internetowe z cyfrowymi zwrotnicami dla profesjonalnych zastosowań wyglądają bardzo atrakcyjnie, ale trudno jest stwierdzić ich rzeczywistą jakość.

Obrazek

W monitorach studyjnych Genelec znaleźć można najbardziej zaawansowane funkcje ze zwrotnicami. https://4biensoundpc.blogspot.com/p/dob ... zania.html
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Amplifier Controlled Euphonic Bass od Audio Pro

Post autor: BienSoundPC »

ACE Bass dla optymalnego wysterowania przetwornika niskotonowego

Obrazek

Amplifier Controlled Euphonic Bass zaoferowany został pod koniec lat 70 ze szwedzką marką Audio Pro i wyjaśniano to rozwiązanie, jako konstrukcję, gdzie wzmacniacz pracuje z "ujemną impedancją"
The current through the speaker is sensed by R and the positive feedback around the power amplifier provides the negative resistance, while the negative feedback around the bandpass filter provides the parallel circuit. http://cyrille.pinton.free.fr/electroac ... E-BASS.htm
Obrazek

Powyżej w schemacie ideowym "bandpassfilter" symbolizuje aktywną zwrotnicę, a "effektförstärkare" to wzmacniacz mocy. R symbolizuje "zmianę impedancji wyjścowej we wzmacniaczu" z pomocą sprzężenia zwrotnego i ma związek z współczynnikiem tłumienia (ang. damping factor)
Wzmacniacz ze sprzężeniem zwrotnym – wzmacniacz, który dodaje pewną część sygnału wyjściowego do sygnału wejściowego, dzięki czemu sprzężenie zwrotne przeciwstawia się działaniu sygnału oryginalnego. Stosując taki wzmacniacz, uzyskuje się lepsze parametry (stabilność wzmocnienia, liniowość, kształt charakterystyki częstotliwościowej i charakterystyki czasowej) i redukuje się wrażliwość na zmiany parametrów wynikające z technologii produkcji i wpływu środowiska. Z uwagi na powyższe zalety wzmacniacz z (ujemnym) sprzężeniem zwrotnym stosuje się powszechnie w wielu układach wzmacniających i w urządzeniach automatyki. https://pl.wikipedia.org/wiki/Wzmacniac ... m_zwrotnym
. W praktyce zarówno impedancja wzmacniaczy jak i impedancja zestawów głośnikowych jest wielkością zmienną, zależną od częstotliwości. Dla każdej częstotliwości współczynnik tłumienia może więc być inny. https://www.hifi.pl/slownik/wsptlumienia.php
Obrazek

Flagowym modelem była studyjna wersja A4-14 Pro z 2 drożną zwrotnicą aktywną i 2 wzmacniaczami 40 Watowymi w każdym głośniku. Jeden ze wzmacniaczy miał wysterować 2 przetworniki 6,5 calowe, które podłączone były w trybie push-pull. Drugi miał z pasywną zwrotnicą 2 drożną wysterować 4,5 calowy przetwornik dla średniego pasma oraz 1" wysokotonowy. Była to konstrukcja 3 drożna, gdzie najpierw była aktywna zwrotnia oddzielająca sygnał dla przetwornika niskotonowego. Z pozostałego po jego wzmocznieniu wydzielany był z pasywną zwrotnicą dla 2 przetworników - średenio i wysokotonowego.

Obrazek

W 1981 roku pojawił się również flagowy subwoofer B4-200, który miał 4 przetworniki 8 calowe i wzmacniacz 150 wat. Wcześniej oferowano mniejszy B2-40, czyli 2 przetworniki 6,5 cala w obudowie o pojemności 40 litrów, którą następnie zwiększono do 50. W 1986 pojawił się B2-70 z 2 elementami 8 calowymi i wzmacniaczem 80 Wat w 70 litrowej obudowie.
Obrazek
Marketingowe nawiązanie ze współczesnym SW-10

W polskich salonów audio brzmi to podobnie https://audioklan.pl/blog/post/audio-pr ... audio.html
Niezwykła umiejętność Audio Pro tworzenia urzekającego dźwięku, który zachwyca międzynarodową publiczność jest już szeroko znana i potwierdzona wieloma nagrodami. Co ciekawe, trwająca już od 42 lat historia firmy rozpoczęła się od poświęcenia się długiemu rozwojowi i produkcji subwooferów. Modele te miały innowacyjną konstrukcję, opracowaną przez założyciela firmy tzw. technologię ACE-Bass. Gwarantowała ona jakość dźwięku, która w zaledwie kilka lat zapewniła marce rozgłos i wyjątkową reputację w branży audio. Wczesne modele, takie jak Audio Pro B2.50 i B4.200, do dziś są mile wspominane przez audiofilów.
SW 10 ma 8 calowy przetwornik i dla jego wysterowania jest 200 Watowy wzmacniacz pracujący w klasie D ze wspomaganiem DSP, ale jest jedynie wejscie dla sygnału analogowego. Przetwornik wspomagają 2 pasywne elementy 9 calowe.

Obrazek

Na temat nowej oferty producent podaje
https://www.audiopro.com/wp-content/upl ... 2-info.pdf
ACE BASS 2 reproduces bass information with a power and control that impresses. Audio Pro's uncompromising goal for ACE BASS 2 has been to make the smallest possible subwoofer produce bass sounds that fulfils the highest expectations of a fastidious hifi- and home theatre public. To achieve that, Audio Pro took a fresh approach: using four small but very powerful and carefully designed 5,5" drivers with neodynium magnets. To make the bass reproduction as good as possible ACE BASS 2 is equipped with an adaptive filter and a passive radiator.
W tym opisie ACE Bass 2 chodzi o rozwiązanie z 4 przetwornikami 5,5 cala i wzmacniaczem 500 W oraz pasywnym elementem 10".

ACE Bass 2 z DSP ?

Audio Pro tradycyjne zasłania się tajemnicą handlową ze swoimi rozwiązaniami. W latach 70 był to analogowy wzamczniacz mocy dla optymalnego wysterowania 2 przetworników w podłączeniu push pull i obudowie basreflex. Teraz chodzi o optymalne zagospodarowanie wzmaczniacza pracującego w klasie D dla wysterowania zestawu przetworników dla najniższego pasma dźwięku. Brak cyfrowego wejścia sygnału wskazuje, że ich współczesne rozwiązania sa jeszcze połowiczne.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

AMPERY - bezpieczny link

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Na forum znów grasuje wandal !!! To szaleństwo widać w poście powyżej i powielone jest we wszystkich istniejących wątkach. To dzieło współpracownika poczytnego w Polsce serwisu, w którym kreuje statystyki odwiedzin i wypracował w tym celu prymitywną technikę z notorycznym dezinformowaniem czytelników. Nie wiadomo co i kiedy będzie dalej sabotował tutaj.

Nie zaszkodzi w związku z tym podać bezpieczny link bezpośrednio do zakotwiczonej w strukturze Google strony pt:
Ampery potrzebne do przetwarzania elektroakustycznego https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... zania.html

Tutaj na forum w dziale pytań i sugestii dostępne są także inne wątki:

Obrazek

AIMP wart koaksjanego przetwornika elekto-akustycznego https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?t=39695

Obrazek

AIMP z WASAPI to referencyjny program dla BienSound PC
https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?t=39594

Obrazek

AIMP and Sound HD with the new surround in Windows https://www.forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?t=39453

Linki do innych wątków w pokrewnych tematach podane są w poście pt "AIMP w sugestiach zamieszczonych na forum w nowinkach" viewtopic.php?p=45700#p45700
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

Ampery wysterowane z wi-fi

Post autor: BienSoundPC »

Tematy związane pośrednio z prądem przy odtwarzaniu muzyki można znaleźć nawet w tygodniku Polityka

Obrazek

Deezer przeprowadził 9 lat temu ankietę w największych krajach europejskich, o czym wspomniał teraz Mariusz Herma na str.125 w tygodniku Polityka nr 18/91 (3412) z dnia 26 kwietnia 2023. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityk ... ktoka.read
Aż trzy czwarte osób słuchających klasyki deklarowało, że robi to ze względu na jej kojące właściwości, a co piątej pomaga ona się skupić.
W treści 2 stronicowego tekstu są wskazówki, że ankietowani przez Deezer niekoniecznie zwracają uwagę na wierność odtwarzania nagrań, które normalnie są wymagające dla sprzętu audio. Dotyczy to również użytkowników innych tego typu serwisów. Na YT playlista, gdy "musisz dokończyć zadanie domowe w ciągu godziny" ma blisko 4 mln odsłon, a " do nocnej nauki" 4,6. Z tytułem "do czytania po zmroku" (3,6 mln) najwyraźniej widać, że koncentracja na muzyce jest niewielka.

Autor artykułu wspomina również o aplikacji Apple Music Classical z 115 tys. dzieł 20 tys, kompozytorów i że zwrócona jest tam uwaga na jakość dźwięku, co w tej notce może być nieco mylące. Należy pamiętać, że to oferta Apple skierowana w pierwszej kolejności do korzystających z urządzeń przenośnych i najchętniej bezprzewodowych słuchawek dousznych, czyli z ograniczeniami Sinozębego.

Obrazek

Technologia nazwana na cześć Haralda Sinozębego nie jest tak dobra, jak mogą sugerować najnowsze dane techniczne https://pl.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
Bluetooth 5.0 – ujednolicenie wersji, szybszy transfer – 2 Mb/s dla urządzeń typu „wearables” i 50 Mb/s do normalnych, realny zasięg działania do 140 m.
Obrazek

W informacji sieci salonów audio próbują ten sposób na podłączenie bezprzewodowe jakoś wpasować do swojej oferty, ale brzmi to mało zachęcająco https://www.tophifi.pl/blog/post/jakie- ... gI3vfD_BwE
Technologia Bluetooth, umożliwiająca bezprzewodowe przesyłanie danych, jest obecnie bardzo popularna i powszechnie dostępna. Bluetooth możemy znaleźć prawie wszędzie, począwszy od komputerów i smartfonów, aż po zegarki czy szczoteczki do zębów.
Wi -fi zapewnia bardziej wierny sygnał dla wysterowania głośników.

Obrazek

W ofercie tych salonów są dla bezprzewodowego podłączenia zgrabne aktywne głośniki Audio Pro. Zaprezentowane są na stronie z filmikiem i bardzo sugestywnie rozpoczynającym się opisem: https://www.tophifi.pl/blog/post/wideo- ... ecast.html
Naszym stałym widzom szwedzka marka Audio Pro powinna być już dobrze znana. Tworzą sprzęt audio o bardzo dobrym stosunku jakości do ceny, a także oferujący szerokie możliwości interakcji z muzyką. Szwedzi poszli za ciosem prezentując pod koniec zeszłego roku nowy produkt, który ma szansę idealnie wpasować się w potrzeby dzisiejszego słuchacza. W dzisiejszym materiale zaprezentujemy głośnik bezprzewodowy Audio Pro G10 z systemami Chromecast oraz AirPlay 2.
Obrazek

Jest także bardziej tradycyjnie wyglądająca oferta A48 i do niej jest również sugestywny opis https://www.audiostereo.pl/magazyn/rece ... a48-r1269/
No dobrze, a jak z brzmieniem? I tu kolejna niespodzianka, gdyż używane przez samego producenta określenie „soundbar-killer” bynajmniej nie jest na wyrost. Chodzi bowiem o to, że A48-ki grają niemalże wbrew prawom fizyki. Ich dźwięki inaczej aniżeli dużym określić nie sposób. Ponadto zamiast tępego, monotonnego dudnienia znanego z wszelakiej maści boomboxów i tanich subwooferów mamy rasowy, niskoschodzący i dobrze kontrolowany bas świetnie sprawdzający się nie tylko podczas seansów filmowych, ale i klasycznych odsłuchów. Ponadto kreowana scena mile zaskakiwała obszernością, oraz panującym na niej porządkiem
Bezprzewodowy sprzęt RTV ma ograniczenia

Obrazek

Takich ofert nie brakuje i nie zaszkodzi zwrócić przy okazji uwagę na kwestie specyfikacji przesyłanego sygnału, o czym jest blogowy wpis pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32 https://4biensoundpc.blogspot.com/2022/ ... -n500.html

Obrazek

Uzupełnieniem do tego tematu jest wpis pt 384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej https://4biensoundpc.blogspot.com/2022/ ... godne.html

Obrazek
Szwedzki Audio Pro z hasłem RESTREAM YOUR OLD VINYLS oferuje w tradycyjnej ofercie RTV urządzenie dla bezprzewodowego podłączenia głośników i korzystania z własnych płyt.https://www.tophifi.pl/stereo/odtwarzac ... link2.html
Obrazek
Mają także tańszy model i jego cena wpływa z pewnością pozytywnie na wysoką ocenę recenzentów https://www.tophifi.pl/media/catalog/pr ... 1-what.png
Obrazek
Droższa od szwedzkich urządzeń jest oferta Yamaha za 2 tys., która ma także bardzo dobre notowania, bo obsługuje dodatkowo format tego producenta https://www.tophifi.pl/multiroom/musicc ... xc-50.html

Obrazek

BienSound PC można indywidualnie konfigurować
https://4biensoundpc.blogspot.com/p/muz ... urowa.html

Otwarta struktura PC ma szerokie możliwości, które nie będą ograniczone w przyszłości do oferty jednego producenta.
BienSoundPC
Specjalista
Posty: 441
Rejestracja: 18 lis 2019, 12:34

220 tys za TL inaczej

Post autor: BienSoundPC »

Obrazek

Brytyjskie głosniki aktywne BOWERS & WILKINS Nautilus kosztują 220 tys. zł. i autor ich recenzji z właściwym dystansem do tej inwestycji podaje we wstepie: https://audio.com.pl/testy/stereo/kolum ... laboratory
Opisując pół roku temu Grand Utopie Be, przywołałem komentarz z jednej z niemieckich recenzji, której autor pozwolił sobie na porównanie francuskich superkolumn do budek telefonicznych. Sam więc pytałem: Czy Francuzi chcą odebrać Anglikom prymat w tej dziedzinie? Angielskie budki telefoniczne są przecież takie stylowe... Tym razem Anglicy Francuzom się rewanżują, okazując taką fascynację ślimakami.
Warto w tym watku na forum zacytować także początek tekstu tej recenzji:
Zanosi się na to, że raport z laboratorium Nautilusa będzie najobszerniejszym w naszym dorobku. Ale uzasadnia to nie tylko ranga tej konstrukcja, lecz także jej niezwykła natura. W pierwszej reakcji na perspektywę pomiaru Ślimaka, wobec faktu, że ma on zwrotnicę aktywną, byliśmy raczej przestraszeni, ale szybko uświadomiliśmy sobie, że otwiera to przed nami nawet więcej niż mniej możliwości, w stosunku do normalnych konstrukcji z filtrami biernymi.
Jest również stosowna wzmianka na temat techniczny tej unikalnej oferty:
Ale już po opisie konstrukcji wiemy, że obudowa dla niskotonowego nie jest otwartą linią transmisyjną, lecz funkcjonowaniem bardziej przypomina obudowę zamkniętą, co doskonale potwierdza ten pomiar.
Czasopismo Audio w tekście "Co to jest obudowa z linią transmisyjną?" podaje m.in.: https://audio.com.pl/vademecum/faq/audi ... ansmisyjna
Punktem wyjścia dla obudowy z linią transmisyjną było stworzenie idealnych warunków akustycznych do wytłumienia fali od tylnej strony membrany. Obudowa tego typu miała być układem nierezonującym, a jedynie izolującym energię od tylnej strony membrany (której nie można "po prostu" pozwolić na swobodne promieniowanie, gdyż jest w przeciwfazie z przednią stroną membrany).
Obrazek

W opisie salonu audio jest ilustracja użytych w tej konstrukcji elementów obudowy. Jest tam również wyjaśnienie: https://www.tophifi.pl/glosniki/glosnik ... tilus.html
Długie, stożkowe rury tłumiące były rewolucją, pozwalając jednostkom napędowym na optymalną pracę poprzez delikatne pochłanianie energii błądzącej.
Obrazek

Szerzej w temacie jest we wpisie blogowym pt EAC w obudowie z labiryntem akustycznym https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... syjna.html

Do tej widowiskowej obudowy na zdjęciu powyżej pasuje kosztujący ok. 70 $ 4″ SB12PACR25-4-COAX https://sbacoustics.com/product/4-sb12pacr25-4-coax/

Obrazek

Szkic powyżej pokazuje bardziej prostą do zbudowania obudowę back loaded horn w wersji podłogowej dla 8 calowego przetwornika. Ułatwieniem w tej konstrukcji jest, że wszystkie deseczki są do przycięcia pod katem prostym i nawet poprowadzenie kabla z przetwornika go gniazda na tylnej ściance nie jest trudne. Można tu użyć kosztującego ok 60 $ i niewymagającego zwrotnicy SB20FRPC30-8 https://sbacoustics.com/product/8-sb20pfcr30-8-paper/

Obrazek

W innych konstrukcjach uciążliwą czynnością jest przycięcie poszczególnych elementów układanki pod bardzo precyzyjnym kątem, a później sklejanie tego w całość, której trzeba zapewnić stabilność na najwyższym poziomie. Kompletny zestaw do samodzielnego złożenia jest w amerykańskiej ofercie z japońskim Fostex FE206NV 8" Full Range https://www.madisoundspeakerstore.com/f ... -kit-pair/

Ilustracja obudowy w amerykańskiej ofercie pokazuje, że jest przewidziany bi-amping, ale nie ma dla tego zastsowania z zestawowym przetwornikiem, który nie wymaga zwrotnicy. Taka możliwość jest natomiast bardzo przydatna z przetwornikiem współosiowym, bo można wówczas zastsowaać pasywną zwrotnicę.

Obrazek

Ten temat poruszony jest w blogowym wpisie pt Aktywna zwrotnica cyfrowa za jedynie 110 Euro https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/ ... dynie.html
ODPOWIEDZ